Voimaa ja empatiaa - tuleva kätilö Emmi

Skholen blogisti, tuleva terveydenhoitaja Sari Tomova haastatteli bloggaajakollegaansa Emmiä. Emmi on kolmannen vuoden kätilöopiskelija, jolla valmistuminen häämöttää näköpiirissä keväällä 2019.

Emmi-Sivonen

Oivalluksia opiskeluiden kautta

Näin Emmi vastasi, kun kysyin, miksi juuri kätilön ammatti kiinnosti:

"Minua on aina kiinnostanut ihminen kokonaisuutena, joten terveysalan opinnot tuntuivat luontevalta ajatukselta. Kätilöksi päädyin hakemaan sen vuoksi, että pidän erityisen paljon kohderyhmästä, jonka parissa kätilöt pääpiirtein työskentelevät. Tahdon tehdä töitä erityisesti raskaana olevien, synnyttävien ja synnyttäneiden naisten sekä heidän perheidensä parissa. En voi kuvitella ammatillisesti suurempaa etuoikeutta kuin se, että voin seurata läheltä perheiden ikimuistoisia hetkiä perheen kasvaessa. Blogini nimikin juontaa juurensa siitä ajatuksesta, että jokainen vastasyntynyt on pieni ihme. Työltäni toivon vaihtelevuutta. Olen varma, että kätilönä työskennellessä kahta samanlaista työpäivää ei ole. En voi myöskään sivuuttaa terveysalan hyviä työllisyysnäkymiä. Arvostan sitä, että terveysalalla työllisyysmahdollisuuksia on laidasta laitaan, lisäksi jatkokoulutusmahdollisuudet ovat erittäin hyvät."

Opintojensa aikana Emmi on oivaltanut, että on löytänyt loistavia varasuunnitelmia siltä varalta, ettei työllistykään heti kätilön töihin. Mieleenpainuvimmasta oppimiskokemuksesta kysyttäessä, tuleva kätilö vastasi:

"On vaikea nimetä yhtä mieleenpainuvaa ja konkreettista oppimiskokemusta. Sanoisin kuitenkin, että työ- ja työharjoittelukokemusten myötä olen ymmärtänyt sen, että millainen hoitaja tulevaisuudessa tahdon ja en tahdo olla. Mielestäni se on oppina arvokas, sillä se on pohja sille, millainen terveysalan ammattilainen minusta jonain päivänä tulee."

Kirjoittaminen johtaa tärkeiden asioiden äärelle

Emmi kertoo, että kirjoittaminen on aina ollut enemmän tai vähemmän osa hänen elämäänsä ja tuntee itsensä etuoikeutetuksi saamastaan tilaisuudesta olla yksi Skholen blogisteista. Nyt hänellä on tilaisuus kirjoittaa itselleen tärkeistä asioista sopivalla aikataululla. Hän haluaisi kirjoittaa etenkin siitä, miltä tuntuu aloittaa hoitoalan AMK-opinnot niin sanotusti nollasta, eli kirjoituksissa tultaisiin käsittelemään muun muassa ammatillista kasvua.

Lisäksi kirjoituksissa tulee todennäköisesti esiin yhteisöllisyys ja kollegiaalisuus sekä opintojen aikainen jaksaminen. Emmi kokee, että hänellä on eniten annettavaa etenkin niille opiskelijoille, jotka painivat samojen opiskeluun liittyvien asioiden kanssa kuin hän. Lisäksi toiveena on herätellä ajatuksia myös niissä terveysalan ammattilaisissa, jotka kohtaavat työssään alan opiskelijoita.

Tulevan kätilön paljastuksia

Vaikka emme olekaan tavanneet kasvotusten, Emmistä huokuu suurta lämpöä ja empatiaa, jota minusta aidolta kätilöltä vaaditaan:

"Lempilainaukseni on tuttu Pikku Prinssistä: ”Ainoastaan sydämellä näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä.” Pyrin parhaani mukaan katsomaan yli sen, mitä näen. Uutta ihmistä kohdatessaan ei voi koskaan tietää, millaisia asioita hän kantaa mukanaan. Sen vuoksi haluan aina olla ystävällinen muille ihmisille."

Toisaalta taas kätilön tulee olla jämäkkä ja päättäväinen - kaksi kertaa synnyttäneenä uskallan näin sanoa. Uskoisin, että Emmistä nämäkin puolet löytyvät, sillä hänen taustoistaan löytyy mielenkiintoinen twisti: ennen opiskelujaan hän on käynyt lukion jälkeen varusmiespalveluksen. Lisäksi harrastuksiin kuuluu lukemisen lisäksi painonnosto. Emmi paljasti itsestään myös sen verran, että hän kuuluu omien sanojensa mukaan todennäköisesti ihmiskunnan vähemmistöön siinä, ettei erityisemmin pidä kesästä ja lämmöstä. Emmi on kertoo olevansa energisimmillään ja onnellisimmillaan silloin, kun sää on pimeä ja viileä.