Uusi potilastietojärjestelmä – tuskien taival

Hoitotyössä työpaikalle on ostettu uusi potilastietojärjestelmä. Sen oppiminen ja käyttö on yksi tuskien taival.

Sadoilla miljoonilla on ostettu surkea käyttökokemus

Teen freelancerina töitä monelle firmalle. Yleensä opin käyttämään tietojärjestelmiä lyhyen etäopastuksen tai videokoulutuksen avulla. Suurimmassa osassa ohjelmista on intuitiivinen käyttöliittymä. Se ohjaa ja auttaa uutta käyttäjää. Näin ei ole sote-alalla. Sekavissa potilastietojärjestelmissä jokainen klikkaus on muistettava ulkoa.

Hintalappu potilastietojärjestelmälle voi huitoa 400 miljoonan paikkeilla. Silti kokemus käyttöliittymästä on surkea. Klikkaat sitä, tätä ja tuota, etsit, siirrät ja tallennat ohjelman eri osista asioita saadaksesi hoitotyöt kirjattua. Omaa tietokoneen näytön näkymää voi hiukan mukauttaa käyttäjän mukaan. Siinä se. Käyttökoulutuskin on yleensä lähinnä vitsi.

Esimerkiksi potilaan sisäänkirjaaminen sairaalaan ei ole missään käyttämissäni potilastietojärjestelmissä ollut järkevä tai looginen. Se vaatii edelleen useita salasanoja eri ohjelmiin ja niiden toiminnan ulkoaopettelua. Ja jälleen tuskaista klikkaamismaratoonia sinne sun tänne.

Uusi-potilastietoja-rjestelma--1.6.2020_Unsplash

Hoitotyön monimutkaisuus ja tarkkuus ongelmana ohjelmien käytölle

Näiden ohjelmien käyttäjänä herää epäilys. Sote-organisaatioissa ei taida ole järin kummoista tietokoneohjelmien tilaajaosaamista. Toinen ongelma on, että hoitotyö on monimutkaista ja tarkkaa. Se vaatii potilastietojärjestelmiltä ja muilta ohjelmilta paljon.

Miksei esimerkiksi kaikkia potilaan sisäänkirjaukseen liittyviä asioita ole koottu tsekkauslistaksi yhdelle sivulle? Sen mukaan kirjaaminen etenisi loogisesti hoitajan työvaiheiden mukaan. Sivu linkkaisi käyttäjän suoraan kaikkiin niihin ohjelmiin, joita sisäänkirjauksessa tarvitaan. Yksinkertaista ja helppoa.

Ohjelmistokehittäjien ja myyjien vastapuheenvuoro on aina sama. Hoitajat ovat olleet mukana asiantuntijoina järjestelmäkehityksessä. Jaaha. Onko hoitajia todella kuultu niin, että lopulliseen ohjelmaan ovat jääneet hoitajien työn kannalta keskeiset asiat helposti omaksuttavassa muodossa? Sitä on mahdotonta uskoa ohjelmien käyttäjänä. Uusimmasta käyttämästäni ohjelmasta etsin esimerkiksi turhaan kohtaa, johon merkitsisin potilaan vyötärön ympäryksen senttimetrit.

Potilastietojärjestelmien käyttö on hoitajan via dolorosa

Skholen hoitotyön kirjaamisen verkkokurssilla sanotaan seuraavasti. Laadukas ja oikeaoppinen kirjaaminen on tärkeä osa potilastyötä, koska se edesauttaa potilaan hoidon toteutumista ja hoitotyön ammattilaisen oikeusturvaa. Entä, jos asioiden etsiminen potilastietojärjestelmästä syö aikaa hoitamiselta, eivätkä ohjelmat pelitä käytännön hoitotyön kiireessä? Se ei edistä hoitajan eikä potilaan oikeusturvaa.

Edelleen koen, etteivät monet järjestelmätoimittajat toteuta potilastyön kirjaamisessa tarvittavia muutoksia riittävän nopeasti. Tieto ei kulje, eikä hoitoyksikössä ole juurikaan tietoa järjestelmien jatkokehityksestä. Asiaa on pyritty parantamaan, mutta viestintä ei vieläkään pelaa riittävän nopeasti.

Tähän mennessä käyttämilleni potilastietojärjestelmille en anna kovin korkeaa arvosanaa käyttömukavuudesta. Mutta, minkäs teet? Potilastietojärjestelmien käyttö on ilmeisesti osa hoitajan via dolorosaa. On vain huokaisten jälleen todettava, että kyllä näihin huonosti suunniteltuihin ohjelmiin joskus tottuu.

Olenko ainoa hoitoalan ammattilainen, joka kokee näin?

Lue myös: Ääntä hoitaja! – se on eettinen velvollisuutesi.