Uudet materiaalit nyt Skholessa: Lifted tukee hoitajien hyvinvointia

Skhole on tehnyt yhteistyösopimuksen työkyky- ja työhyvinvointipalveluja tarjoavan Liftedin kanssa. Liftedin valmentajien tuottamat suositut materiaalit ovat nyt saatavilla kaikille Skholen käyttäjille. Kursseilla käsitellään erityisesti itsensä johtamista, esimiestyötä ja työyhteisötaitoja.

“Meiltä on kysytty tällaista materiaalia todella paljon, ja tunnistamme sen tärkeyden ja hyödyt. Siksi olemme todella iloisia saadessamme Liftedin asiantuntemuksen jakoon Skholen asiakkaille. Työhyvinvointi on merkittävä tekijä minkä tahansa organisaation menestyksen taustalla”, toteaa Skholen toimitusjohtaja Tuomas Lipponen.

Uupumus ei ole vain yksilön ongelma

Työelämän murroksessa vaaditaan yhä enenevissä määrin työntekijältä itsensä johtamisen taitoja, joihin kuuluu myös omasta jaksamisesta ja palautumisesta huolehtiminen. Tähän osataan jo vaatia tukea myös työnantajalta. Työuupumus ja siihen liittyvät sairaslomat ovat yksilölle monella tavalla raskaita vastoinkäymisiä, mutta henkilöstön ylikuormittuminen ja siihen liittyvät lieveilmiöt syövät myös organisaation tehokkuutta. Lifted on auttanut parantamaan työssä viihtyvyyttä ja työkykyä jo yli 150 suomalaisella työpaikalla, ja nyt tämä 16 huippuvalmentajan valmennusmateriaali on räätälöity sosiaali- ja terveysalan toimijoille.

“Skholen kanssa saavutamme paljon sellaisia henkilöitä, jotka oikeasti hyötyvät meidän työstä. Lifted perustettiin juurikin koska haluamme auttaa mahdollisimman monia jaksamaan paremmin ja tekemään muutoksen omassa hyvinvoinnissaan”, kertoo Liftedin toimitusjohtaja Taneli Rantala.

Työhyvinvoinnista huolehtiminen sitouttaa työntekijöitä

Erityisesti poikkeusaikana monilla perinteisilläkin työpaikoilla on jouduttu täysin uudenlaisiin tilanteisiin. Hoitoalan ammattilaiset ovat pandemia-aikana työskennelleet ennennäkemättömän paineen alla. Alan haasteena olivat jo ennen pandemiaa juurikin henkisesti ja fyysisesti kuormittava ammatti. Jaksamiseen, palautumiseen ja resilienssin kehittämiseen keskittyvä materiaali tukee hoitoalan tekijöiden hyvinvointia ja sitä kautta laadukkaampaa terveydenhuoltoa.

Tutkimustulokset ovat selvät: hyvinvoiva työntekijä on myös tuottava työntekijä. Yksilön hyvinvoinnilla on suora yhteys parempiin tuloksiin kaikilla elämän osa-alueilla.

Hyvinvoiva työntekijä on myös sitoutunut työntekijä, ja tämä korostuu etenkin hoitoalalla, missä tekijöistä on pulaa. “Maailmanlaajuisesti 41 % työntekijöistä miettii tällä hetkellä työnantajan vaihtoa. He kysyvät itseltään onko tämä työpaikka, joka tukee minun hyvää elämää”, toteaa Rantala.

Materiaalit pohjautuvat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin huomioimiseen

Osa-alueet on koostettu Lifted-metodin pohjalta: Liikkuminen, Ravinto, Stressinhallinta & Palautuminen, Mielen hyvinvointi, Sosiaalisuus sekä Työtavat. Nämä muodostavat ihmisen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn perustan. Kun näihin kaikkiin hyvinvoinnin osa-alueisiin kiinnitetään huomiota, ihminen voi hyvin ja suoriutuu paremmin niin töissä kuin vapaallakin.

Liftedin materiaalit on suunniteltu niin, että niitä voi hyödyntää matalalla kynnyksellä milloin vain ja missä vain. Erityisvälineitä ei tarvita ja fyysiset harjoitteet onnistuvat kehonpainoa hyödyntämällä.

Vuorotyöläisenkin on helppo sisällyttää arkeensa erilaisia mielen ja kehon treenejä, sillä taukoharjoitukset mahtuvat jokaiseen päivään. Erilaisia Liftedin oppitunteja ja harjoituksia on tällä hetkellä Skholessa yhteensä noin 450 kpl, joten jokainen voi keskittyä juuri itselle kiinnostaviin teemoihin eikä materiaali lopu kesken. Videoilta saa selkeän opastuksen, jota tuetaan myös tekstimateriaalilla.

Mutta mistä kannattaa aloittaa? Rantala itse tekee päivittäin taukoharjoituksia. Vuorotyöläisen arkeen hän suosittelee kotitreenejä, joilla saa jo vartissa paremman olon. Kestävän hyvinvoinnin ja työkyvyn ylläpidon kannalta jopa oleellisimpana hän näkee kuitenkin stressinhallinnan, palautumisen ja mielen hyvinvoinnista huolehtimisen. Tärkeintä on halu kehittää itseään ja huolehtia hyvinvoinnistaan. Tämänkin takia Skholen moderni oppimisalusta on loistava paikka Liftedille: pakollisten lupien lisäksi hoitoalan ammattilaiset saavat palvelusta nyt tukea, joka kantaa myös työelämän ulkopuolella.

Haluaisitko Skholen organisaatiollesi?

Varaa aika henkilökohtaiseen palvelun esittelyyn tästä ja olemme sinuun yhteydessä!