Uskomattomat ulkonäköpaineet ja kömpelöt kommentit - syynä syömishäiriöihin?

Onko niin? Mitä mieltä sinä olet? Mitkä asiat sinun mielestäsi vaikuttavat syömishäiriöiden syntyyn? Mä oon sitä mieltä, että otsikon asioilla on suurikin vaikutus. Ajattelen tätä asiaa nyt ihan itsenäni, kouluterkkana. En oo missään nimessä syömishäiriöiden asiantuntija, enkä perusta tekstiäni tutkimuksiin. Tää on ihan aidosti musta tuntuu - pohdintaa ja kouluterkkavuosien aikana kertyneen kokemuksen ääni.

Mulla on tällä hetkellä syömishäiriötä sairastavia asiakkaita enemmän kuin ikinä ennen. Niin tyttöjä kuin poikia. On niitä, ketkä ovat juuri saamassa syömishäiriödiagnoosia. On niitä, jotka on parasta aikaa erikoissairaanhoidon piirissä. On niitä, keiden hoito on palautunut tänne perusterveydehuoltoon ja ovat ehkä tervehtymässä. Oon miettinyt monesti, että miksi juuri nyt, tässä hetkessä, syömishäiriöt ovat yleistyneet. blogi2

Kun mä oon jutellut näiden asiakkaitteni kanssa syömishäiriön syntyyn vaikuttaneista tekijöistä, otsikon aiheet ovat nousseet vahvasti esiin. Useampi nuori on sanonut, että ulkonäköpaineet ovat merkittäviä. Murrosikä sinällään on jo yhtä painetta ja ihmetystä muuttuvan kehon kanssa sekä kaveriporukkaan kuulumisen paine ja itsensä vertailu muihin on useasti ihan totta. Paineita ei tietty myöskään median luoma käsitys täydellisestä ulkonäöstä helpota. Enkä päästä tässä itseäni tai ammattikuntaanikaan ihan helpolla. Meidän terveystarkastuksista mukaan antamat laput (mulla ei oo enää vuosiin ollut tapana antaa mitään lappuja mukaan - paitsi nuorison terveystodistus, missä paino on merkitty - miksihän muuten se siinä tarvitaan?)kasvutietoineen, ovat olleet joidenkin asiakkaiden keskuudessa varsin negatiivinen juttu. Myös terkan sanomiset mahdollisesta, pienoisestakin painonnoususta, on vaikuttanut psyykeeseen varsin negatiivisesti. Ei sen nyt näin pitäisi olla !

Muutamat asiakkaat ovat maininneet perheenjäsenten ja sukulaisten kommentit kehosta laukaiseen itseinhoa ja syömisen tarkkailua. Mummon kehoitus olla lihomatta, että mahtuu rippimekkoon, tädin maininta rintojen kasvusta, tai äidin ihmettely poikansa vatsamakkaroista ovat saaneet nuoret poissa tolaltaan. Kömpelöä kommentointia ja täysin tuomittavaa toimintaa sanon minä. Kenelläkään meillä, ei edes terveysalan ammatilaisella, ole oikeus kommentoida kenenkään kehoa näin.

Mun rooli syömishäiriötä sairastavan koululaisen hoidossa kouluterkkana on mahdollistaa mahdollisimman sujuva syöminen koulussa, sekä järjestää erikoissairaanhoidon pyynnöstä painokontrollit. Mä henkilökohtaisesti vihaan tota sanaa. Painokontrolli - YÖK ! Mun luona käydäänkin tsekkaan onkohan se paino lähtenyt korjaantumaan sekä mitataan verenpainetta ja pulssia. Samoin mun luokse saa tulla, jos koulupäivän aikana alkaa ahdistamaan tai saa tulla vaikka hetkeksi viltin alle lepäämään, kuunteleen musaa ja keräämään voimia.

Suurin ja tärkein asia itselleni on se, että omalla toiminnallani yritän vahvistaa nuorten positiivista kuvaa itsestään ja pyrin antamaan heille eväitä siihen, että he oppisivat arvostamaan muuttuvaa kehoaan ja näkemään itsessään hyvää. Välillä tässä onnistun, välillä kompastun.

Miten sinä suhtaudut syömishäiriöihin? Mitä ajattelet ulkonäköpaineista tai kehoon liittyvistä kommenteista?

Suuri suositus syömishäiriöliitto SYLI ry:n Nettisivuille. Lue lisää aiheesta sieltä!

Kuvat: unsplash