Hoitotyön opiskelu on taitolaji – ota tästä vinkit talteen, opiskelija!

Hoitotyo-n-opiskelu-on-taitolaji---ota-ta-sta--vinkit-talteen--opiskelija_3.8.2020_Pexels-1
Hoitotyön opiskelussa ei ole kyse vain siitä, että omaa hyvät vuorovaikutustaidot, tunneälyä ja kykenee nopeasti päättelemään ja toimimaan potilaan tarpeiden vaatimalla tavalla. Hoitotyön ammattilaiseksi kasvaminen on itsenäinen prosessi, vaikka tapahtuukin pitkältä tiimissä. Siksi kyky kuunnella, seurata ohjeita ja päätellä saamastaan informaatiosta tärkeimmät asiat ovat potilaan hoidon kannalta merkityksellisiä opittavia asioita.

Yhtä asiaa ei kuitenkaan voi tai pidä ohittaa. Oma tyyli oppia kannattaa selvittää heti koulun ovesta sisään astuessa. Hoitotyön opiskelu on taitolaji, koska aluksi uutta opittavaa tuntuu olevan loputtomasti. Siksi erilaisia oppimistyylejä kannattaa rohkeasti kokeilla, kunnes löytää omansa.

Taitavaksi ei synnytä, vaan kasvetaan

Hoitotyön opiskelu on taitolaji. Taitavaksi ei synnytä, vaan siihen kasvetaan opiskelijana ja ihmisenä. Kannattaa kirjata muistiin suunnitelma hoitotyön opiskelutaitojesi kehittämiseen. Tiedon karttuessa keinoja oppia tulee lisää ja suunnitelmaa voi aina päivittää.

Tärkeintä on, että pyrkii pitämään oppimisessa positiivisen vireen. Silloinkin, kun väsymys painaa ja tuntuu ettei millään sisäistä opittavaa asiaa. Sopiva stressi koulutöistä vie eteenpäin. Voimakas stressi esimerkiksi koetilanteessa voi sen sijaan aiheuttaa muistikatkoksia ja ikään kuin mielen tyhjenemistä opitusta.

Ennen opiskelu- ja koetilannetta kannattaa tehdä lyhyt rentoutus- ja hengitysharjoitus. Luottaa kykyynsä päätellä kokeessa tarvittavat asiat oppimansa perusteella. Ja antaa mennä.

Salaisuus piilee merkityksellisyydessä

Mitä sitten tehdä, jos muisti tuntuu opittujen asioiden suhteen pätkivän? Salaisuus on jatkuva ja pitkäaikainen merkitysten oppiminen, ei spurttilukeminne seuraavaa koetta varten. Skholen Opiskelu ja oppiminen -verkkokurssilla asiaa kuvataan osuvasti seuraavalla tavalla.

Kestäviin oppimistuloksiin pääset jaksottamalla opiskelun pidemmälle ajalle. Aloita siis opiskelu heti kurssin alussa ja jatka sitä loppuun asti sopivissa erissä. Näin prosessoit kurssin ajan uusia asioita, jolloin ne siirtyvät pitkäkestoiseen muistiisi ja rakentavat osaamisesi perustaa.

Arvosanat voivat olla tärkeitä, mutta ne eivät voi ohittaa oppimismotivaatiota. Hoitotyö on arvostettua ja merkityksellistä työtä. Hyvää tekevä ihminen saa paljon myös itselleen onnistuneesta hoitosuhteesta tai toimenpiteestä. Siihen intoon, miten hoitotyön opiskelut aloitti, kannattaa aika ajoin opiskelujen edetessä pysähtyä.

Teoriasta käytännönläheiseen ammattiin hoitajaksi

Ensimmäiset toimenpiteet oikealle potilaalle jännittävät jokaista hoitajan alkua. Onneksi käytännön harjoittelussa voi aina kysyä, jollei tiedä jotain asiaa. Se on opiskelijan oikeus. Häntä ei voi kliinisessä harjoittelussa ollessaan käyttää hoitotyöstä yksin vastuussa olevana työvoimana.

Harjoittelussa on aika yhdistää kaikki teoriassa ja harjoitteluaikana opittu potilaan parhaaksi. Monelle tuleva keikkatyöpaikka tai vakituinen työpaikka löytyy juuri harjoittelupaikasta. Siksi jokaiseen harjoittelujaksoon käytännön kentällä kannattaa panostaa. Pitää mieli ja silmät auki ja muodostaa kuva siitä, millainen ammattilainen ja hoitotyön kollega tulee olemaan valmistuttuaan hoitoalalle.

Hoitotyössä oppiminen on elinikäistä. Perustutkinnosta valmistuessaan ei kannata huokaista, ettei enää koskaan istu koulunpenkille samanlaiseen prässiin. Pari vuotta työelämässä ja opinnot houkuttelevat uudelleen. Ainakin lääkeluvat vaativat säännöllistä päivitystä ja lääkelaskujen suorittamista. Niihinkin löytyy halutessasi ratkaisu Skholen Lääkehoito- ja Lääkelaskenta -verkkokursseilta.

Lue myös: Aamuvirkut ja yökukkujat – opiskelijan aikatyyppi opetuksessa.