Tuleeko työnhaussa turpiin?

Mulle tervetullut jatko hoitajana toimimiselle on alan opettaminen. Tai siis ei välttämättä hoitoalan, mutta jollain tavalla terveyden ja hyvinvoinnin parissa ohjaus- ja opetustyö. Tai niin, että voisin omalta osaltani vaikuttaa opiskelijoiden omaan kokemukseensa terveydestä ja hyvinvoinnista opettajan roolista käsin. Mä haluan, että mun kanssa opiskelevat tyypit saavat vahvan ammatti-identiteetin, mutta myös oppivat työelämäsääntöjä, tietävät oikeutensa ja pystyvät ylläpitämään työkykyä sekä sosiaalisia suhteita niin työssä kuin vapaallakin.

Onnea Outi! Olet juuri valmistunut ammatilliseksi opettajaksi !

Mut haluuko mut joku ?????!!!!!

Työnhaussa altistut torjumiselle

Kun mä lähdin hakemaan open työtä (muutama hakemus ja hylkäys jo takana) olin ollut töissä noin yhdeksän vuoden ajan ilman, että olin joutunut tai halunnut uutta työtä hakea. Nyt työnhaun alettua ensimmäisiksi ajatuksiksi nousi heti, että mitä jos tulen torjutuksi? Mitä, jos menee vuosia ennen kuin saan haluamaani työtä? Mitä jos musta ei tykätä? Mitä jos kaikki hakijat ovat parempia kuin minä?

Torjunta tuntuu kurjalta. Mä ainakin otan sen hieman henkilökohtaisesti, vaikka yritän ajatella, että valitsematta jääminen ei määrittele mua ihmisenä eikä vähennä arvoani. Tilanne sapettaa, vaikka yritän ajatella, että näin ei ollut tarkoitettu, jotain on vielä tulossa, kaikki järjestyy. Toisaalta on hyvä vähän märehtiä, olla surullinen, pettynyt. Käsitellä tunteet jotenkin ja jatkaa sitten työhakua.

Missä unelmani on?

Pystyykö unelmasta sitten pitää kiinni, jos ovet eivät tunnu aukeavan unelman suuntaan? Jaksaako unelmaa tavoitella aina vaan? Mun halu opettaa ei ole unelma, se on halu. Halu muuttaa kuvioita, tuoda itselle jotain uutta. Se on myös kokemus siitä, että tässä olisin hyvä ! Unelma on ehkä saada onnistumisen kokemuksia ja positiivista palautetta siitä, missä itse kokee olevansa hyvä.

randy-tarampi-U2eUlPEKIgU-unsplash

Halu tulla opettajaksi liittyy mulla myös osittain työn järjestämiseen. Open työssä mua miellyttää ajatus osittain sitomattomasta työstä. Siitä siis, että voin tehdä esim. suunnittelutyötä missä ja milloin vain. Yhteistyö myös työelämän kanssa kiinnostaa ja ennen kaikkea se, että olisin osa opiskeluympäristöä ihan koko ajan. Pidän itse opiskelusta valtavasti ja haluan toimia keskellä oppimisen kokemuksia !

Amisopeksi

Kyä näin o! Mä haluun amikseen. Paljon puhuttu reformi, se ei pelota mua. Mä näen siellä haasteita, mutta ehdottomasti enemmän mahdollisuuksia. Mä arvostan ammattikoulua ihan hirveästi ja haluan päästä tekemään duunia tulevien ammattiosaajien, tulevien hoitajienkin kanssa.

Mulla on itsellä ammattikoulutausta kaupalliselta puolelta ja mun molemmat lapset käy parhaillaan amista. MÄ haluan messiin myös. Haluan tehdä paluun amikseen, nyt opettajana. Tuun olemaan tsemppari, rinnalla kulkija, innostaja. Joku ammattikoulu on varmasti mua varten, sitten joskus.

Kaikki kokemukseni opiskeluista, työelämästä ja kaikkialla kohtaamani ihmiset; asiakkaat, potilaat, työkaverini, perheeni ja ystäväni, ovat muokanneet minua, tehneet minusta minun. Kaikki kokemukset työnhausta, ne torjunnatkin, vahvistavat minua entisestään. Tämän muistaminen auttaa varmasti myös työnhaussa.

Sinulla on myös varmasti työhön ja uraasi liittyviä unelmia. Unelmat voivat liittyä täysin uuteen uraan, työhön liittyvän tiedon syventämiseen, kouluttautumiseen, tai yksityiselämään. Jos unelmoit hoitotyöhön liittyvän tiedon kertaamisesta, syventämisestä tai ihan uuden oppimisesta, vinkkaa vaikka työnantajallesi Skholen verkkokursseista. Niitä on monipuolinen kattaus - käy tsekkaamassa kokeilutunnusten turvin parin viikon ajan.

Toivotan kaikille unelmien täyteistä tulevaa vuotta 2020 !

melanie-hughes-dvkeOGwXW54-unsplash

Jyvällä