Terveydenhoitaja täykkäreissä - kohti täydennyskoulutusta !

En suinkaan ole astelemassa Wisteria Lanelle:), vaan vuosittaiseen terveydenhoitajien tärkeimpään täydennyskoulutustapahtumaan, terveydenhoitajapäiville Finlandia-taloon. Vajaan parin viikon päästä on siis tiedossa kaksipäiväinen koulutustapahtuma täynnä keskustelua, kollegoiden tapaamisia, esityksiä ajankohtaisista aiheista sekä tietty ihan viihtymistä, virkistäytymistä.

Tänä vuonna kivan säväyksen terkkapäiviin antaa se, että myös minä hyppään lavalle kertomaan omasta somen käytöstä kouluterkan työssä otsikolla : Positiivista pörinää somessa.

Taydennyskoulutus-terveydenhoitaja

Täydennyskoulutuksella on lakisääteinen paikkansa ja työnantajalla on velvollisuus mahdollistaa koulutukseen osallistuminen. On varmasti työnantajan etu, että työntekijä käy säännöllisesti päivittämässä osaamistaan ja taitaapa sekin olla lakisääteistä, että hoitajan on myös itse huolehdittava ammattitaitonsa ajan tasalla pysymisestä.

Minä ja muutkin Hämeenkyrön terveydenhoitajat olemme saaneet osallistua näihin vähän isompiin, maksullisiin koulutustapahtumiin vuosittain työnantajan kustantamana. Mitään ilmaista lystiä tämä ei ole, sillä kustannuksia kyllä kertyy osallistumismaksuista, majoittumisesta ja matkustamisesta toiselle paikkakunnalle. Sen lisäksi saamme aika vapaasti osallistua ilmaisiin tai lähes ilmaisiin muutaman tunnin - päivän kestäviin koulutuksiin lähiympäristössä, kunhan työltämme kerkiämme ja katsomme ne työllemme merkitykselliseksi. Tästä vastineeksi meillä on työyhteisössä velvollisuus tehdä yhteenvetoa koulutuksien annista ja priiffata kollegat koulutuksista saamillamme uusilla tiedoilla.

Viime vuonna osallistuin terveydenhoitajapäiville, rokotuskoulutukseen, ehkäisykoulutukseen sekä Mannerheimin lastensuojeluliiton järkkäämään nuorisoseminaariin. Olen osallistunut menneinä vuosina myös kouluterkkapäiviin ja työnantaja on tarjonnut minulle oppisopimuskoulutuksella tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon ja nyt tänä vuonna pääsen osallistumaan myös VESOTE-hankkeeseen, josta saan elintapaohjaajan koulutuksen. En siis voi valittaa koulituksiin pääsystä. Oon onnekas, kaikilla ei ole näin. Jokaisessa työpaikassa on varmasti oma tapansa kouluttaa ja niistä olisi kiva kuulla, joten kerrohan!

Nykyään olen aika tarkka siitä, mihin koulutuksiin lähden. Mietin tarkkaan, onko koulutuksella minulle todella annettavaa ja onko sieltä saamallani tiedolla merkitystä ammattitaidolleni. Sillä mikään ei ole niin puuduttavaa tai turhauttavaa kuin se, että huomaa istuvansa luennolla katsomassa kuivia dioja ja kuuntelemassa monotonista ääntä tietäen, että omat hommat seisoo, sijaista kuin ei palkata paikkaamaan koulutuksien ajaksi. Onnekseni olen ollut pääosin tyytyväinen koulutuksiin, joihin olen osallistunut. Kovin usein minun ei ole tarvinnut turhautua. Tiedollisen saannin lisäksi koulutuspäivien tärkeää antia on ilman muuta viihtyminen ja virkistyminen. Päivittäisestä vastaanottotyöstä irrottautuminen piristää aina. Kollegoiden tapaaminen ympäri Suomen ja verkostoituminen on huippua ja omien lähempien työkavereiden kanssa koulutuksiin osallistuminen on hedelmällistä. On hetki aikaa istua yhdessä syömään, puimaan koulutuksen antia ja vaihtamaan kuulumisia. Huippua, sanon minä!

Jotta koulutuksista saa irti mahdollisimman paljon, on hyvä valmistautua aihepiireihin ja puhujiin etukäteen. Tässä vielä minun tärpit onnistuneeseen täydennyskoulutukseen.

1. Hoida omat työsi niin, että sinun on mahdollisimman helppo irtautua - on helpompi keskittyä koulutukseen, kun tekemättömät työt eivät paina.

2. Ota haluun koulutuksen ohjelma - mieti mitä erityisesti haluat aiheista tietää.

3. Valmistaudu osallistumaan kysymyksin ja kommentein - koulutuksen onnistuminen on myös osallistujien aktiivisuudesta kiinni.

Mitä mieltä sinä olet täydennyskoulutuksista? Miten teidän työpaikalla koulutetaan? Mitkä ovat olleet antoisempia koulutuksia? Onko sinulla hyviä vinkkejä koulutuksiin valmistautumiseen?

Mun retkeä terveydenhoitajapäiville sekä työtäni kouluterkkana voit seurata Facebookista, Twitteristä, sekä snapchatista: @kouluouti.

Kivaa alkanutta helmikuuta !