Teemu Väänänen – vahvimmillaan kriisitilanteissa

Teemu Väänänen on Skholen uusi bloggaaja. Hän esittelee itsensä ”Väänäsen Teemuksi, stadilaiseksi Salosta”. Heti perään Teemu kertoo olevansa selkeästi enemmän maalainen kuin kaupunkilainen: hän on erähenkinen luonnossa viihtyjä, joka nauttii hiljaisista aamuhetkistä.

Teemu on 44-vuotias sairaanhoitajaopiskelija, kahden kouluikäisen pojan isä ja turvallisuusorientoitunut perhokalastaja. Perhokalastus on avainsana myös sille, miten Teemu ajautui bloggaajaksi. ”Tarina alkaa vuodesta 1998, jolloin tutustuin Seleniuksen Lauriin, Skholen Customer Success Manageriin, yhteisen perhokalastusharrastuksen kautta. Olemme pitäneet Laurin kanssa yhteyksiä kuluneiden vuosien aikana. Sain yllätyksekseni Laurilta kesäkuussa kyselyn blogimahdollisuudesta – ja nyt ollaan tässä!”

Teemu on uudesta pestistään innoissaan ja palaa halusta päästä kirjoittamaan akuutti- ja ensihoidon tematiikasta, tapahtumista, tehtävistä, haasteista, arkisesta opiskelustaan ja niin edelleen. Hän onkin nimennyt bloginsa osuvasti: ”Siitä tuli Kohtauksia”.

Nimi kuvastaa hyvin juuri sitä, mistä blogissa kirjoitetaan ja missä ensihoidossa oikeastaan on kyse. Nimen voi linkittää kohtaamisiin, kohtauksiin kentällä, sairastumisiin ja opiskeluelämän erilaisiin, muuttuviin tilanteisiin. Uusi bloggaaja tulee kirjoittamaan akuutti- ja ensihoidon toimialueen ”pehmeistä ja kovista tempuista”, kuten Teemu asian ilmaisee.

Haluaisin olla rohkeampi!

Teemusta tulee isona hoitotason ensihoitaja, sairaanhoitaja AMK. Tämän jälkeen hän toivoo suorittavansa vielä ylemmän ammattikorkeakoulun ensihoidon johtamisen koulutuksen ja mahdollisesti myös hoitotieteen opintoja.

Kysyttäessä, missä Teemu on vahvimmillaan, hän vastaa nopeasti olevansa parhaimmillaan kiiretilanteissa, akuuteissa kriiseissä. Teemu toteaa olevansa hyvä myös kohtaamisissa: hän on helposti lähestyttävä ja osaa olla hyvällä tavalla läsnä, huomioida ihmisen ihmisenä.

”Sen sijaan haluaisin olla itsevarmempi esimerkiksi harjoitteluissa ja kartuttaa siten rohkeutta toimia akuuttitilanteissa. Lisäksi toivoisin olevani enemmän itselle armollinen – epäonnistuminen on aina oppimistilanne!”

Teemu houkuttelee lukijoita päivän polttavilla aiheilla

Teemu kertoo elävänsä päivä kerrallaan, eikä hän useinkaan murehdi mennyttä elämää. Hän haluaa elää arkeaan pienistä asioista nauttien ja haaveilee Lapin tunturien yöttömästä yöstä yksin tai yhdessä hyvän ystävän kanssa. Ystävät ja luonto ovatkin Teemulle elämänsuola: luonnossa voi rauhoittua ja hengittää vapaasti. Luonto on myös hyvää vastapainoa paikoin rankalle työlle ja opiskelurupeamalle.

Blogin lukijakuntaa Väänänen kertoo koukuttavansa tositarinoilla: hän kertoo akuutti- ja ensihoidon tilanteista sekä antaa vinkkejä ja niksejä hoitoalan opiskeluun ja harjoitteluihin.

”Yritän nostaa kirjoituksissani esille alati kehittyvästä ensihoitoalasta päivän polttavia teemoja ja suunnata niitä erityisesti alan opiskelijoille!”

Teemu haluaa muistuttaa lukijoitaan siitä, että unelmat on tarkoitettu toteutettaviksi!

Teemua haastatteli ja esittelytekstin kirjoitti Tarttumapintoja-blogin Minna Salakari.