Tavallinen torstai - Tervetuloa vastaanotolle !

Päivä alkoi jo aamupalapöydässä kotona, kun siinä sivussa laitoin ekan snäpin ilmoille. Tänään jatkoin eilistä höpinää alkoholista. Kurvasin töiden pihaan klo 8.02 noin 23 km työmatkan jälkeen ja menin heti aamuteelle opehuoneeseen.

Onneksi tänä aamuna puhuttiin ihan muista asioista kuin töistä. Olipa kiva aloitus päivälle. Aamutee opehuoneessa on aika harvinaista herkkua. Yleensä käytän ekan puolituntisen vastaillen sähköposteihin, wilma-viesteihin, whatsapp-viesteihin ja snäppeihin. Mutta tänään päätin aloittaa työpäiväni toisin.

Tervetuloa-vastaanotolle

Klo 8.30 kello soi ja noin 580 oppilasta aloitti koulupäivän ja mun eka asiakas saapui. Menossa on 7 lk:n terveystapaamiset ja ennen kello kymmentä tapasin 3 seiskaluokkalaista. Toinen tapaaminen keskeytyi, kun joku hakkasi oveen. Nenäverenvuoto ja terveystapaaminen tauolle hetkeksi. Ensiapua, tilanne hallinnassa ja tapaaminen jatkui. Kerkesin tässä vastailla myös muutamaan puheluun, jotka koskivat työttömien tarkastuksia ja yhden oppilaan äidin kanssa puhuin väsymyksestä, mielialan laskusta ja hänen huolestaan koskien omaa lasta.

Klo 10-11.30 minulla oli päivittäinen avoin vastaanotto ,johon oppilaat voivat tulla ilman ajanvarausta. Tänään tässä ajassa kävi 10 asiakasta. 3 heistä lähetin kuumeisena kotiin, yhden kanssa kerrattiin e-pillereiden käyttöä, yhden kanssa pohdittiin päänsärkyä, yksi tuli näyttämään ihottumaa, yksi luomea ja yksi pohti kanssani oppimisen ongelmia. Kaksi tyttöä teki lähes päivittäisen kuulumiskäynnin. Olen sopinut heidän kanssaan tsemppikäynneistä. Kerkesin tässä jatkamaan myös snäppäilyä alkoholiasioista ja lähettämään muutaman sähköpostin : kollegoja tulossa kesäkuussa vierailulle, hauskaa!

Klo 11.30 kävin koulun ruokalassa lounaalla. Söin kasviskiusausta ja juttelin ruokapöydässä opettajien kanssa. Meillä on uusi Opo. Huippu tyyppi.

Klo 12.00 työt jatkui, seuraava 7lk:n oppilas tuli terveystapaamiseen.

Klo 12.30 kävin kuuntelemassa vanhempainyhdistyksen kustantamaa luennoitsijaa Marjaana Herleviä. Hän on elämäntehtäväetsivä ja puhui kasiluokkalaisille motivaatiosta. Hän kehotti meitä aikuisia kysymään nuorilta ainaisen Mikä sinusta tulee isona - kysymyksen sijaan: ”Mitä kaikkea sinä voisit olla?”

Klo 13.30 tapasin vielä yhden oppilaan ja vaihdoin päivän kuulumiset koulun kuraattorin, Johannan kanssa.

Klo 14.20 koulupäivä loppui ja käytävät hiljenivät. Lähdin hetkeksi portaisiin taukoliikkumaan. Seisoin pari minuuttia myös oven raossa hengittelemässä raitista ilmaa. Huomaan tarvitsevani iltapäivisin 5-10min virkistäytymistauon, jotta työteho jatkuu vielä päivän loppuun asti. Keitin vielä kupillisen teetä ja aloin kirjaamishommiin.

Klo 14.30 tein siis kirjallista työtä. Yleensä loppupäivästä teen vielä lukiolaisten terveystarkastuksia, mutta nyt juuri heillä on koeviikko. Tänään tein seuraavalle 7 luokalle kutsut, laitoin lukion kutsunnanalaisille nuorille miehille lääkärintarkastusajat wilman kautta, kävin facebookin kautta keskustelua kollegan kanssa ja sain tehtyä asiakaskirjaukset loppuun.

Klo 16 duunit tehty. kaupan kautta kotiin :)

Minulla kävi tänään 20 asiakasta. Mitään isoa, paljon aikaa vievää ei tänään tapahtunut ja kerkesin hyvin kirjaamaan päivän tapahtumat. Huomiselle ei jäänyt rästihommia, joten oli aika hyvä päivä. Plussaa myös pienestä taukoliikunnasta ja lämpimästä lounaasta.

Kuullaan taas!