Selviämme yhdessä mistä tahansa

Saimme lahjakortin osastolle, jossa työskentelen sairaanhoitajana kesän. Sairaanhoitajayhdistys lahjoitti yllätyksen tukemaan hoitohenkilökunnan työhyvinvointia. Stressaavan ja työntäyteisen koronakevään jälkeen tällainen ystävällinen ele tuntuu liikuttavalta.

Voi, kunpa kaikki olisivat nähneet iloiset ilmeet, jonka lahjakortilla ostetut tarjoilut henkilökunnassa herättivät. Onko tämä ihan vain meitä varten, kuuluivat ihastuneet kommentit. Se muistutti meitä ammattilaisia tärkeästä asiasta. Siitä, että hoitajien on pidettävä myös itsestään hyvää huolta jaksaakseen hoitaa muita.

Myös Skhole avasi keväällä kaikille avoimia kursseja ja tarjosi verkkopalvelunsa ilmaiseksi oppilaitosten käyttöön. Koronaviruspandemian kynnyksellä Skholen väki päätti yhteiskuntavastuullisesti tarjota tietoa avoimesti kaikille. Uudesta koronaviruksesta kun laitettiin verkossa nopeasti liikkeelle harhaanjohtavaa ja väärää tietoa.
Selvia-mme-mista--tahansa-yhdessa-_10.6.2020_Unsplash-2

Koronakeväässä tärkeää itsekkyydestä tinkiminen

Tärkein oppi koronakriisin aikana on ollut yhteisöllisyyden lisääntyminen. Muiden auttaminen, huomioiminen ja huomaavaisuus. On ollut lohdullista huomata, miten ihmiset työskentelevät yhteisen hyvän puolesta poikkeusoloissa.

Toivon, että osaamme jatkossakin tinkiä itsekkyydestämme. Toimia omaa napaamme pidemmälle. Ajatella, että yllätänpä kaverin positiivisesti tai lahjoitan aikaani vapaaehtoistyöhön. Kyse ei ole isoista asioita vaan pienistä eleistä, jotka pistävät hyvän kiertämään.

Edellä mainituista syistä hoitohenkilökunnan työhyvinvoinnin muistaminen oli iso juttu. Yhteiskunnan pikkuhiljaa auetessa, sosiaali- ja terveydenhuolto vasta veryttelee voimiaan. Esimerkiksi mielenterveyspalveluita tullaan tarvitsemaan pitkään koronaviruspandemian jälkeen.

Kriisin on annettava muuttaa toimintaa

Kirjoitin Skholelle keväällä akuutin traumaattisen kriisin verkkokurssin. Uskon vahvasti siihen, että jokaisessa kriisissä on uuden alku. Kriisitilanteesta selviäminen onnistuu uuden opettelun, toivon ylläpitämisen, luovuuden ja kovan työn avulla. Näin on sekä yksittäisen ihmisen että koko kansakunnan kohdalla. Jos tilannetta ei voi muuttaa, täytyy tilanteen antaa muuttaa totuttuja ajattelu- ja toimintatapoja.

Hankalat taloudelliset ajat ovat käsillä, sitä todellisuutta ei voi ohittaa. Toisaalta, hankalat ajat pakottavat meidät yritteliäiksi. Muuttamaan työtä vastaamaan entistä paremmin tarvetta. Usein juuri silloin syntyy arvokasta tulosta, kun vaihtoehtoja ei ole.

Tästä pandemiasta olemme oppineet ainakin sen, että huoltovarmuuskeskuksen varastot on oltava kunnossa. Valmiuslain käyttöönoton konkreettisia vaikutuksia hoitohenkilökunnan oikeuksiin ja jaksamiseen on pohdittava tarkemmin. Mutta. On myös huomattava positiiviset asiat. Niistä tärkein on, että selviämme Suomessa yhdessä mistä tahansa.

Lue myös: Tiedätkö, milloin voin sairaanhoitajana rikkoa salassapitovelvollisuuteni?