Sairaanhoitajana huono lääkelaskuissa – apu löytyi Skholelta

Tunnustan. Olen sairaanhoitajana huono lääkelaskuissa. Tuntuu, että päästäni puuttuu nopeasti toimiva matematiikkalohko. Olen tehnyt urani lähes yksinomaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön parissa. Emme laita tippoja tippumaan tai annostele lääkkeitä painokilojen mukaan. Tosi harvoin tulee laimennettua liuoksiakaan. Silti ne on osattava vieheettömästi lääkeluvan saamiseksi. Lääkeluvattomana keikkasairaanhoitajana en kelpaisi sairaalan töihin, huolimatta kaikesta muusta ammattiosaamisestani.

Lääkelaskutenttiin löytyi verraton materiaali

Lääkelaskujen kertaamiseen annetulla tenttimateriaalilla olin helisemässä. Miten erityisesti laimennusprosentit ja tiputusnopeudet laskettaisiin aina oikein? Materiaali oli mielestäni sekava ja se hämmensi minua vain lisää. Niinpä päätin etsiä verkosta vaihtoehtoja, jotta saisin tarvittavan matikan haltuun läpäistäkseni pakolliset lääkelaskutentit. Muilta osin lääkehoidon teoria oli hyvin hallussa.

Surffailin lukuisilla verkkosivuilla ja katselin turhaan erilaisia YouTube-videoita. Lopulta löysin Skholelta täsmäkurssin ongelmaani. Lääkelasku-kurssilla tarvitsemani tiedot opetettiin simppelisti ja tehokkaasti. Löysin sitä varten käyttööni Skholen parin viikon maksuttoman käyttöoikeuden. Enkä sano tätä mitenkään mainosmielessä, vaan ihan tosissani. Tämä kurssi auttoi minua oppimaan tarvittavat asiat.

Selkeys ja valinnanvapaus avasi lääkelaskulukot

Oikein ärsyttää, ettei ensimmäinen tarjottu verkkotenttimateriaali ollut yhtä hyvä kuin Skholella. Tykkäsin siitä, että kaikki tarvittava oli selkeästi omissa luvuissaan, kuten verranto, pitoisuudet, laimentaminen ja tiputusnopeuden laskeminen. Selkeys oli yksi niistä asioista, mikä sai ensihämmennykseltä kaaottiselta tuntuneen mieleni toimimaan.

Toinen asia, josta Lääkelaskenta-kurssilla kovasti pidin, oli vapaus valita miten opin parhaiten. Tämä ominaisuus oli toteutettu paljon paremmin verratessani sitä muihin löytämiini materiaaleihin. Skholen kurssilla opittava asia oli yhtä aikaa videolla, se kerrottiin rauhallisesti ääneen ja samalla kykenin seuraamaan opetusta tekstinä. Voin vaan kuvitella, miten paljon tämä helpottaa erilaisia oppijoita. Ainakin tällaisen matikkalukossa olevan sairaanhoitajan ajattelun nämä vaihtoehdot avasivat, joten kiitos siitä.

a-4

Eivät lääkelaskut mitään rakettitiedettä ole!

Voivotellessani lääkelaskutenttejä etukäteen moni työkavereista ja tutuistani lohduttivat, että lääkelaskuthan ovat ihan perusmatikkaa. Ei niiden suorittaminen mitään rakettitiedettä ole. Niin on helppo sanoa, kun laskeminen on itselle helppoa ja luontevaa. Ihan samalla tavalla, kun itse olen hyvä kielissä.

En voi ymmärtää, ettei työkaverini saa tarvittaessa vaikkapa englanniksi sanottua kieliopillisesti moitteetonta lausetta potilaalle. Sita varten kun tarvittaisiin helposti opittavassa muodossa erikoissanasto, kieliopin kertaaminen ja puheharjoitusta, jota ei ole tarvinnut harjoitella peruskoulutuksen jälkeen. Eikä ole kuulemma muutenkaan kielipäätä. Niinpä.

Lue myös: Onnistunut täydennyskoulutus, ja potilas on hyvissä käsissä.

Jan Holmberg on terveysalan monitoimimies. Hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Janilta sujuu somemanagerointi, oppimateriaalien tekeminen ja bloggaaminen yhtä hyvin kuin kansainvälisissä hankkeissa luoviminen. Hän on koukuttava kirjoittaja, jonka mottoja ovat rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen. Vapaa-ajalla hän lukee, kuuntelee ja pyrkii keskittymään tärkeisiin hetkiin ja ihmisiin elämässään.