Sairaanhoitajan työ – 4 asiaa, jotka olisin halunnut tietää etukäteen

Seuraavaksi tulevat sairaanhoitajan työ ja 4 asiaa, jotka olisin halunnut tietää etukäteen! Siis ennen kuin edes aloitin sairaanhoitajan opinnot. Nämä asiat alkoivat toki valjeta sairaanhoitajaopiskelijana käytännön hoitotyön harjoittelussa. Mutta näin parikymmentä vuotta myöhemmin olen viisaampi. Nyt tiedän kokemuksesta ne 4 asiaa, jotka olisin halunnut tietää etukäteen sairaanhoitajan työstä.
4-asiaa

1. Kuinka ihania ja ilkeitä potilaat voivat olla

Sairaanhoitajana saa kuulla itsestään kaikenlaista laidasta laitaan. Yhtenä päivänä olet hintti ja sekopää. Toisena päivänä olet enkeli ja hengenpelastaja. Yhdessä potilashuoneessa toivutaan ja seuraavassa potilaasi on kriittisessä tilassa. Kaikkein vaativinta sairaanhoitajan työssä on kestää jatkuvaa tunteiden vuoristorataa. Enpä arvannut ennen koulutukseen lähtöä, miten emotionaalisesti vaativaa hoitotyö on.

2. Sairaanhoitajan työ on maailman paras ammatti – ja toisinaan kamalin

Reilu kaksikymmentä vuotta kestäneestä urastani olen vain yhtä mieltä. Sairaanhoitajan työ on maailman paras ammatti. Se on uskomaton seikkailu ihmisyyden ytimeen. Kamalan siitä tekevät esimerkiksi väkivallan uhka, pakkotahtinen työtahti ja pelko hoitovirheistä. Ennen urani alkua ajattelin, että haluan työkseni auttaa potilaita. Oikeasti työ on paljon muutakin, kuten varastotilausten tekemistä, talonmiehen ja järjestysmiehen hommia tai tietokoneruudun latauskuvakkeen tuijottelua. Silti, en vaihtaisi hoitotyön urastani päivääkään pois.

3. Huumorin taju kieroutuu

Minulla on aina ollut suora tyyli ja musta huumorin taju. Siksi varmaan sujahdin varsin helposti hoitotyön maailmaan. Täytyy silti tunnustaa, että tuoreena sairaanhoitajan alkuna korvia välillä kuumotti. Syynä olivat kokeneempien hoitajien kahvihuonejutut, ja välillä potilaidenkin. Hoitotyö on niin raskasta, että sitä on mahdotonta tehdä ilman keventävää huumoria. Jos oli aikanaan raksalla persvakoäijien jutut rasvaisia, niin ei hoitajahuumori niille kakkoseksi jää. Hoitajat vitsailevat keskenään asioista, joita en tohdi tähän edes kirjoittaa. En olisi koskaan arvannut, että huumorintajustani voisi tulla kuin korkkiruuvi hoitotyön ruuvipenkissä.

4. Palkkoihin ei saada riittävää parannusta

Olen aina tiennyt, etteivät hoitoalan palkat päätä huimaa. Hoitotyön vastuu ja vaativuus sen sijaan yllätti nuoren opiskelijan. Parikymmentä vuotta jälkikäteen hoitotyön palkkaus jää edelleen kirkkaasti jälkeen vaadittavasta määrästä osaamista. Nuorena ajattelin toiveikkaasti, että jossain vaiheessa päättäjät palkitsevat hoitajat ja huomioivat reilusti työn raskaan raatajat. Ihan viimeistään silloin se tapahtuisi, kun yhteiskuntaa kohtaisi voimakas kriisi, jonka selättämisen avainpelaajia hoitajat ovat. Mutta ei. Sairaanhoitajan ostovoima ja palkasta käteen jäävä palkka on laiha lohtu työmäärästä, joka sen saadakseen on tehtävä. Tämä on asia, joka on ajanut minut keikkasairaanhoitajaksi. Suoraan sanottuna, pelkkä sairaanhoitajan kuukausipalkka ei kata ainakaan omia kulujani.

Tadaa! Siinä oli blogitekstini Sairaanhoitajan työ ja 4 asiaa, jotka olisin halunnut tietää etukäteen. Mitä sinä lisäisit tähän listaan?

Lue myös: 9 vinkkiä elämään kasvosuojan kanssa.

Jan Holmberg on terveysalan monitoimimies. Hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Janilta sujuu somemanagerointi, oppimateriaalien tekeminen ja bloggaaminen yhtä hyvin kuin kansainvälisissä hankkeissa luoviminen. Hän on koukuttava kirjoittaja, jonka mottoja ovat rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen. Vapaa-ajalla hän lukee, kuuntelee ja pyrkii keskittymään tärkeisiin hetkiin ja ihmisiin elämässään.