Rokotetaanko?

On aivan selvää, että rokotukset ovat yksi lääketieteen merkittävimmistä asioista. Rokotukset ovat myös yksi suurimmista terveyteen positiivisesti vaikuttavista tekijöistä ja niitä annetaan Suomessa vuosittain yli 2 miljoonaa annosta. Mutta yhä enenevässä määrin törmää rokotuksia vastustaviin puheisiin ja kirjoituksiin.

Mä olen työskennellyt pääosin kouluterveydenhuollossa, mutta oon tehnyt töitä myös lastenneuvolassa, missä rokotukset näyttelevät aika suurta osaa terkan työstä. Ne rokotuksien vastustajat, joihin itse olen törmännyt, eivät ole osanneet / halunneet perustella päätöstään juuri mitenkään. Ovat vaan sanoneet, etteivät halua. Ja se on ihan fine. Ketään ei rokoteta pakolla, eikä vaadita selityksiä, mutta ovatko he ajatelleet asiaa loppuun? Suurimmat ongelmat rokottamisessa on minun kohdalle tullut silloin, kun nuori haluaa rokotuksen, mutta vanhemmat vastustavat tai päinvastoin.

Rokotusohjelma

Rokotteet eivät päädy rokotusohjelmaan sattumalta, ihan niin kuin mikä tahansa lääke ei saa myyntilupaa. Mä luotan siihen, sekä rokotusmyönteisenä ihmisenä, että terkkana, et rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ovat turvallisia ja meidän terveyttä edistäviä. Minusta on äärimmäisen tärkeää, että rokotteista ja rokotusohjelmasta jutellaan jo raskausaikana tulevien vanhempien kanssa. Kuullaan heitä ja nostetaan keskusteluun päteviä argumentteja ja ohjataan tutkitun tiedon lähteille.

Rokotuskattavuus

Rokotuskattavuus on ollut perinteisesti meillä Suomessa hyvä, mutta suurta huolta herättää ainakin MPR-rokotuksen tilanne. Jotta tuhkarokko pysyisi poissa, MPR-rokotuskattavuuden tulisi olla yli 95%. Mutta tälläkin hetkellä Suomessa on alueita joissa tämän rokotuksen rokotuskattavuus jää alle 90%:iin. Niinpä viimeaikoina ollaankin saatu lukea juttuja tuhkarokkotapauksista.

Rokotuskortti

Tiedätkö sinä koska sinut on rokotettu? Onko rokotussuojasi puutteellinen? Vai löytyykö sulta rahapussista vanha, paperinen, ajantasalla oleva rokotuskortti? Tiedätkö, mistä saat tietää rokotuksesi? Rokotustietojen metsästäminen on välillä hankalaa. Moni meistä aikuisista vaihtaa työpaikkaa, saa tehosterokotuksia monen eri työterveyshuollon antamana tai käy ottamassa niitä kotipaikkakunnan terveyskeskuksessa. Moni koululainenkin käy koulua eri paikkakunnilla ja saa rokotuksia eri kouluterveydenhuolloista. Rokotustiedot ovat joskus hajallaan ja niiden keräämiseen menee paljon aikaa.

Jos itse epäröit annatko rokottaa lapsesi tai itsesi niin suosittelen tarkastelemaan asiaa monelta kantilta ja ottamaan asiasta selvää. Luotettavaa tietoa löytyy mm. THL:n rokottaminen - sivustolta

Tietoa saat myös Skholen upouudesta Rokotukset- kurssista, joka on nyt saatavana teksin muodossa. Ääni ja kuva tulevat mukaan ensi vuoden alusta. Rokotuskurssille pääset tästä

Skolen kokeilutunnukset voit tilata täältä

Rokottamisiin !