Parhaat eväät työelämään – vinkkejä valmistuvalle hoitotyön opiskelijalle

Tutkimusten mukaan hoitotyön opiskelijat kokevat osaamisensa – tietonsa, taitonsa ja kykynsä – juuri ennen valmistumista huteriksi ja itsensä epävarmoiksi. Tutkintoon sisältyvää käytännön harjoittelua tarvitaankin konkreettisten hoitotoimenpiteiden ja lääkehoidon harjoittelemiseksi sekä ammatillisen itsetunnon pönkittämiseksi.

Keräsin sosiaalisen median opiskelijaryhmästä vinkkejä valmistuvalle hoitotyön opiskelijalle. Minkälaisin eväin vastavalmistunut hoitotyön ammattilainen selviää työntekijän saappaissa? Millä tavoin pärjäävyyttä, ammattilista itsetuntoa ja selviytymisen tunnetta voidaan lisätä?

pexels-anastasiya-gepp-3181438

Uskalla nauttia opiskeluajasta

Opiskeluaika, etenkin käytännön harjoittelut, opettavat paljon niin ammatista ja hoitoalasta kuin itsestäkin. Harjoittelut auttavat hahmottamaan, mitä itse tulevalta hoitotyöuraltaan toivoo ja haluaa. Opiskelijoiden mukaan harjoittelut ovat ainutlaatuinen mahdollisuus päästä näkemään erilaisia työyhteisöjä, potilasryhmiä ja työskentelytapoja. Niistä kannattaa ottaa kaikki irti!

Kysy apua

Kysy, jos et tiedä mitä tehdä. Moni some-keskusteluun osallistunut kommentoi, että tärkeintä on muistaa, ettei kukaan oleta opiskelijan tai vastavalmistuneen tietävän kaikkea; tyhmiä kysymyksiä ei ole. Joskus rohkeus kysyä saattaa jopa pelastaa potilaan hengen.

Valmistaudu elinikäiseen oppimiseen

Yhtenä tärkeänä eväänä hoitotyön opiskelijat mainitsivat elinikäisen oppimisen: ”Oikeastaan vasta opintojen päätyttyä alkaa oppiminen.” Vasta valmistumisen jälkeen alkaa varsinainen hoitotyön harjoittelu, perehdytys ja alalle oppiminen. Työyhteisöt suhtautuvat myötämielisesti vastavalmistuneisiin, ja jo pidempään alalla olevat kollegat tukevat ja auttavat tarpeen tullen.

”Muista siis, että valmistuessasi et ole vielä valmis – koko työelämä on yhtä oppimista!”

Kova kolmen kopla: avoimuus, uteliaisuus ja rohkeus

Useissa vastauksessa korostuivat uteliaisuus ja avoimuus uudelle. Ammattiin valmistuvan kannattaa kulkea avoimin mielin sekä kysyä ja tuoda esille rohkeasti myös omia näkemyksiä.

Vaikka kyseinen osaamisala ei tuntuisi täysin omalta jutulta, kannustavat vertaiset silti uteliaisuuteen ja jo aiemmin mainittuun elinikäisen oppimisen periaatteeseen. Niistäkin harjoitteluista, jotka eivät ole olleet ”ihan omaa alaa ja kiinnostavinta hoitotyötä” on voitu ammentaa oppeja, joita on pystytty hyödyntämään valmiina sairaanhoitajana.

Panosta oman uran luomiseen

Älä vertaile itseäsi toisiin, sillä jokainen on omalla matkallaan. Siihen kiteytyy paljon. Oma uran luominen ja oman urapolkunsa löytäminen on merkityksellistä.

Mielestäni yksi hienoimmista ja koskettavimmista ohjeista oli ”Älä anna kenenkään lannistaa intoasi”.

Vasta valmistunut, uusimmat opit saanut ja monet harjoittelut läpi käynyt hoitotyön ammattilainen on innokas työntekijä, jolla on hymy herkässä. Risuja sille, joka hänet lannistaa! Luota siis itseesi ja tee päätöksesi perustellen. Ja muista, pidä hymy.

Älä tyydy huonoihin perusteluihin

Kiinnostavaa ja jollakin erikoisella tavalla mieltäni hivelevää oli yhden opiskelijaryhmän jäsenen kommentti, jossa kehotettiin kyseenalaistamaan. ”Älä lähde tekemään kaikkea, koska niin ovat muut hoitajat tehneet vuosia. Jos löydät oman tyylisi työskennellä ja voit perustella tekemisesi, niin anna palaa!” Kommentoijan mukaan kaikissa tilanteissa ei ole yhtä täysin oikeaa tai väärää tapaa toimia.

Pidä hermosi kurissa silloinkin, kun tuntuu että pää hajoaa. Kerro esimiehelle, jos kohtaat epäasiallista kohtelua. Älä lannistu, jos et osaa heti!

Ole ”potilaan asialla”, seiso kollegan rinnalla

Opiskelijaryhmässä todettiin, että olennaista on kaikessa hoitotyössä muistaa olevansa potilaan asialla. Toinen muistettava seikka on, että toimii ”rivissä” kollegiaalisesti, vaikka kaikkien työtovereiden kanssa ei paras ystävä olisikaan. Näin ylläpidetään myös työpaikan ilmapiiriä. Työyhteisön on todettu erityisesti hoitoalalla olevan valtava voimavara.

Tee työtä, katso ympärillesi ja muista tauottaa

”Ole rohkea, itsevarma mutta kuitenkin nöyrä, kokeile erilaisia työpaikkoja”, evästi eräs some-keskustelija tuoreita hoitajia. Ryhmässä pohdittiin lisäksi, että aloittelijan kannattaa olla aktiivinen ja sosiaalinen, kuunnella itseään ja muita ja tehdä työtään suurella sydämellä. Aloittelijan kannattaa myös heti huolehtia lakisääteisistä tauoista.

Työyhteisön epäkohtiin puuttumista pidettiin vahvuutena ja työpaikan vaihtoa mahdollisuutena.

Lopuksi viimeinen, vaan ei lainkaan vähäinen, ohje kaikille hoitotyön ammattilaisille ja opiskelijoille: ”Pidä huoli itsestäsi, jotta jaksat huolehtia muista!”

Tarttumapinnoilla
Minna

Minna Salakari on elämäniloinen turkulainen. Minna on opettaja, projektipäällikkö ja terveyden edistämisen asiantuntija. Hän väitteli tohtoriksi toukokuussa 2020 Turun yliopiston kansanterveystieteenlaitokselta ja toimii päätyössään Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin opettajana. Minna on suorapuheinen ja kantaa ottava kirjoittaja, joka on kiinnostunut kaikenlaisesta viestinnästä. Hän on nopea tekstintuottaja, jota kiehtoo sote-alan ilmiöt laajasti. Minnan työskentelyä ohjaavat pohjaton uteliaisuus, kehittymisen halu ja positiivinen elämänasenne. Vapaa-ajallaan Minna liikkuu, lojuu, lukee ja viettää aikaa perheensä kanssa.