Otithan influenssarokotteen, terveydenhuollon ammattilainen?

Keskustelimme ylemmän ammattikorkeakouluopiskelijoiden kanssa terveydenedistämisen innovaatioista ja interventioista. Opintojaksoon kuuluvassa paritehtävässä oli tarkoituksena esitellä merkittävä interventio tai innovaatio kahden tieteellisen artikkelin perusteella. Lisäksi opiskelijoiden tuli arvioida intervention vaikuttavuutta tai vaikutuksia. Yksi pari esitteli influenssarokotteen.

silm-
Esitys herätti runsaasti keskustelua rokotekokemuksista ja virheellisistä tiedoista, joita terveydenhoitajina toimivat opiskelijat kuulevat päivittäisessä työssään asiakasvastaanotoilla rokottaessaan asiakkaita – tai suositellessaan rokotusta heille. Keskustelimme myös uudesta tartuntatautilaista, joka velvoittaa potilastyössä toimivan ammattilaisen ottavan influenssarokotteen.

Influenssarokote on innovaatioiden kärkeä

Influenssa on hengitystieinfektio, jonka aiheuttaja on virus. Taudinkuva voi vaihdella lievästä infektiosta tehohoitoa vaativaan infektioon. Influenssa tarttuu paitsi pisaratartuntana, myös kosketuspinnoilta ja käsien välityksellä. Influenssa heikentää perusterveen toimintakykyä jopa useiden viikkojen ajaksi ja altistaa sairastuneen jälkitaudeille, kuten hengitystieinfektioille ja sydänlihastulehdukselle.

Tauti voi olla kohtalokas muun muassa ikääntyneille, heikentyneen puolustuskyvyn omaaville, kroonisesti sairaille ja alle puolen vuoden ikäisille lapsille. Vanhus, joka muutoin on terve ja toimintakykyinen omassa arjessaan, elää omassa kodissaan ja selviytyy jokapäiväisistä toiminnoistaan, saattaa influenssan ja sen aiheuttaman yleistilan pitkäaikaisen laskun vuoksi päätyä laitoshoitoon.

Influenssarokote on lääketieteen innovaatioiden kärkeä. Se on merkittävä terveyden edistämisen keksintö, sillä sen avulla on mahdollista suojautua sairaudelta ja sen hankalilta jälkitaudeilta.

Arvion mukaan 1,8 miljardin rokotuksen ansiosta on vältytty 476 000 sairaalajaksolta ja 67 000 influenssakuolemalta. Rokotteilla voidaan vähentää pitkiä sairauspoissaoloja työstä ja koulusta, jälkitautien hoidon resursseja sekä sairaalahoitoja. Valtakunnallisesti, mutta myös yksilötasolla, rokotteet vähentävät kuluja ja turhaa kärsimystä sairaudesta ja sen jälkitaudeista. Rokotus vähentää lisäksi raskaana olevilla influenssaan liittyvän vakavan keuhkoreaktion riskiä sekä vastasyntyneen lapsen kuolleisuutta influenssaan.

Miksi rokotekattavuus on alhainen?

Suomalainen rokotejärjestelmä on maailman huippuluokkaa, ja influenssarokotetta tarjotaan maksuttomasti alle kouluikäisille sekä riskiryhmille. Rokotekattavuutemme on kuitenkin melko alhainen: 65 vuotta täyttäneiden keskuudessa Suomessa viimeisen viiden influenssakauden (kauteen 2017 saakka) oli 37-47 %. Vastaavana aikana pikkulasten (6-35 kk) rokotuskattavuus oli 13-32 %. Sen sijaan rokoteohjelmaamme kuuluvien rokotteiden kohdalla kattavuus on melko hyvä.

Rokotuskattavuuteen vaikuttavat muun muassa rokottamisen maksullisuus tai maksuttomuus sekä rokotuskattavuuden mittausmenetelmät. Vaikka molemmat edellä mainitut väestöryhmät kuuluvat lääketieteellisiin riskiryhmiin – ja täten ilmaisen rokotuksen piiriin – on rokotuskattavuus alhainen. Tähän vaikuttavat varmasti myös yleinen tiedonpuute, vuoden 2009 pandemiarokotukset haittavaikutuksineen ja virheelliset käsitykset rokotukseen liittyen.

Uusi tartuntatautilaki – ammattilaisten rokotukset välttämättömiä

Oireeton henkilö voi tietämättään tartuttaa virusta toisiin ihmisiin noin vuorokauden ennen oman taudin puhkeamista. Influenssan leviämiseen on kiinnitettävä huomiota etenkin terveydenhuollon hoitoyksiköissä, päiväkodeissa, kouluissa ja varuskunnissa.

1.3.2018 tuli voimaan uusi tartuntatautilaki. Lain mukaan terveydenhuollon työntekijältä ja opiskelijalta edellytetään rokotuksen antama vuosittainen suoja influenssaa vastaan potilaiden suojaamiseksi.

Laki koskee potilaiden välittömään hoitoon osallistuvia työntekijöitä mutta myös esimerkiksi laitoshuoltajia. Terveydenhuollon toimintayksiköt määrittelevät lain perusteella potilastilat, tartunta-alttiit potilasryhmät sekä rokotettavat ammattiryhmät.

Terveydenhuollon henkilökunnan keskuudessa on tärkeää, että rokotuskattavuus on hyvä, sillä rokotusvaste on iäkkäillä ja immuunipuutteisilla huomattavasi heikompi kuin työikäisillä ja terveillä. Ammattilainen on tutkitusti merkittävin infektioiden tartuttaja sairaalaympäristöissä!

Muistathan jakaa kollegoillesi oikeaa tietoa rokotteesta:

• Influenssarokote ei sisällä mitään taudinaiheuttajia – virustauti rokotteen jälkeen ei johdu rokotteesta!
  • Influenssarokote ei suojaa nuhakuume-flunssilta eikä muilta viruksilta.
  • Influenssarokotteen vaste syntyy 2 viikkoa rokotteesta, tätä ennen rokotteella ei ole täyttä tehoa, ja sairastuminen tautiin on mahdollista tänä ajankohtana.
  • Influenssarokote on testattu täysin turvalliseksi.
  • Influenssarokotteen ottamalla suojaat itsesi ja potilaasi.
  • Koko työyhteisö kannattaa (jopa tulee) rokottaa!

Tarttumapinnoilla
Minna

Lähteet:
Haugh, M., Gresset-Bourgeois, V., Bérengére, M., Woods, A. & Samson, S. I. 2017. A trivalent, inactivated influenza vaccine (Vaxigrip®): summary of almost 50 years of experience and more than 1.8 billion doses distributed in over 120 countries. Expert Review of Vaccines. Published online: 10 May 2017. Pages 545-564.
Huttunen, R., Nohynek, H. & Heikkinen, T. 2018. Lääkärilehti. Miksi influenssarokotus on tärkeä? Tieteessä – Katsausartikkeli. 10/2018, vsk. 73, s. 636-641.