Neljä erilaista korona-ajattelijaa

Koronavirus ja sen aiheuttamat laajat ja pitkäkestoiset rajoitukset herättävät tunteita, ja tiedetään, että ihmisillä on erilaisia tapoja ajatella viruksesta ja asennoitua koronaan kokonaisuutena. Toiset ottavat viruksen yltiötosissaan, toiset taas (suurin osa) ovat kultaisen keskitien kulkijoita, osa lukeutuu vähättelijöihin ja osa koronankieltäjiin – melkoinen kaaos moisen pikkunuhan äärellä!

Stop The Spread. Image created by Hazem Asif. Submitted for United Nations Global Call Out To Creatives - help stop the spread of COVID-19 in collaboration with Talenthouse.

On selvää, että keväällä, kun pandemia iski ensimmäistä kertaa, kansa oli kauhuissaan. Ei ollut valmiita suunnitelmia eikä rokotetta. Ei tiedetty, mihin viruksen leviäminen voisi johtaa. Valmiuslain astuttua voimaan pysyttiin kiltisti kotona, suoriuduttiin kivasti työelämän digiloikasta ja huolehdittiin kaiken ikäisten lasten oppimisen turvaamisesta kotikonstein. Selvittiin.

Tästä kesästä ja kesän yli selviytymisestä aiheutuikin spekulaatioita siitä, onko koko korona edes totta. Miten se eroaa ”normi-influenssasta”, kun kuolleisuusluvutkaan eivät nouse kovin korkeiksi ja tartuttavuusluku on olematon. Tämän kaltainen ajatus ja asennoituminen johtivat paikoin väen villiintymiseen: ravintolat avasivat ovensa, nuoret bilettivät sankoin joukoin kesän kuumuudessa ja kaupoissa oli ryntäystä. Elvytettiin taloutta. Niin ne sanoivat.

Sote-alan ammattilaiset alkoivat varoitella tulevasta syksystä ja uusista rajoituksista, ellei meno rauhoittuisi.

He olivat se ammattiryhmä, joka ei tehnyt digiloikkaa, vaan päivystivät eturintamassa. He näkivät. Syys-lokakuun taitteessa, koulujen alettua ja virustartuntamäärien kasvaessa, väläyteltiin uusia rajoituksia. Terveydenhuollon ammattilaiset katsoivat nyökytellen toisiaan – tämä tiedettiin! Kun syksyn koronatapaukset alkoivat lisääntyä, kansan jakautuminen neljään erilaiseen korona-ajattelijaan korostui. Mihin ryhmään sinä kuulut?

Yltiötosikolle korona on sotatila

Yltiötosikko on käsi kiinni kännykässä. Hän lukee, kirjoittaa ja kuuluttaa koronauutisia. Hän osaa ulkoa sairaalapaikkakäyrät, koronatartuntatapaukset eri maittain ja hallitsee valmiuslain pääpiirteittäin. Hänen kotinsa siivotaan monta kertaa viikossa, ja ”Kotini on linnani” -sanonta sopii hyvin yltiötosikolle. Lenkillä voi käydä öisin, ja kaupasta hamstrattiin jo huhtikuussa säilykkeitä niin paljon, että niillä elää helposti vuoden. Leivät leivotaan itse, eikä joululahjoja tänä vuonna hankita. Vessapaperia sen sijaan hankittiin kevään korvilla ulkovaraston hyllyille riittämiin.

Yltiötosikko heräilee öisin tarkistamaan perheenjäsenten lämmöt ja testaa hajuaistiaan erilaisia tuotteita nuuhkien varmistaakseen, ettei koronavirus ole salakavalasti yllättänyt. Hän pesee kätensä haavoille ja pitää etäpalavereissakin maskia. Yltiötosikolle koronavirus on sotatila.

Kultaisen keskitien kulkijat ovat kuuliaisia

Suurin osa väestä kuuluu kuuliaisiin. He katsovat Kymmenen uutiset ja lukevat pitkin päivää YLEn uutisointia koronaviruksesta, uusista rajoituksista ja mahdollisista rokotekehittelyistä. He tiedottavat asioista läheisilleen, ystävilleen ja naapurustolle. Viestintäkanavia on useita.

He pysyvät kotona, kun kehotetaan, tilaavat ruoat verkosta ja unohtavat yhteisölliset joulut ja kaikenlaiset yleisötempaukset.

Eteisestä löytyy desipullo, eikä vieraita kutsuta kylään. Pienikin kurkkukipu ajaa kuuliaiset korona-drive-iniin. He kestävät ja pystyvät ja tuovat sitä esille some-kanavissaan, kannustavat myös toisia jaksamaan. Kuuliaiset ottavat tosissaan ja ajattelevat itsensä lisäksi muita. He osaavat laskelmoida, mitä maksaa yksi tehohoitopäivä ja montako leikkaussalia pitää sulkea, jotta yksi koronapotilas saa hoitoa.

Vähättelijällä on selitys kaikkeen

Vähättelijä vähättelee pandemian aikaansaannoksia ja saattaa ajatella, että korona on luonnon keino puuttua väenpaljouteen. Toinen ajatus on se, että koko virus on kiinalaisten alulle panema biologinen ase, kolmas, että lääkealan yritykset ovat aikaan saaneet virusaallon rahan kuvat silmissään. Vähättelijä lukee koronauutisista vain sen, mikä häntä itseään kiinnostaa. Tutkittu tosi ei ole hänelle kovin arvokasta ainakaan virallisen tahon uutisoimana.

Vähättelijällä on selitys aina ja kaikkeen. Maskista tulee näppylöitä, suu kuivaa eikä saa henkeä. Käsidesistä kuivuu kädet ja pakkohan kaupassa on käydä…

Mokoma virus on ihan verrattavissa influenssaan, vaikka tutkittua dataa ei olekaan vielä liiemmin saatavilla. Vähättelijä perustelee valintansa itselleen suotuisaan suuntaan selittämällä esimerkiksi, että ”kyllähän minä nyt voin poiketa säännöistä” tai ”ei siellä muillakaan ollut maskia”.

Koronankieltäjät elävät kuten ennenkin

Tämä on vaarallisin – muttei suinkaan tyhmin – ryhmä. Tässä ryhmässä tutkitaan, selvitetään ja ammennetaan kaikki saatavilla oleva tieto, jota sitten kuitenkin käytetään omavaltaisesti, positiivisia tutkimustuloksia tai aiheen tutkimattomuutta korostaen.

Koronankieltäjä on tyyppi, joka viis veisaa rajoitteista ja jonka mielestä koko korona on median aikaansaama villitys!

He ajattelevat, ettei maskeista, eristäytymisestä, turvaväleistä tai käsidesistä ole juurikaan hyötyä ja elävät aivan kuten ennenkin. Tähän ryhmään kuuluva kuitenkin ilmoittaa herkästi, että ”tiedetään, tiedetään”.

Muttei kuitenkaan toimita.

Tarttumapinnoilla