Millaisen kuvan annat ammattikunnastasi?

Entä itsestäsi? Ajatteletko edustavasi töissä ensisijaisesti itseäsi, työnantajaasi vai koko hoitoalaa ? Kenelle sinä olet roolimalli?

Jos nyt totta puhutaan ja oon täysin rehellinen, niin minusta tällä hetkellä hoitajien julkisuuskuva ei oo kovin ruusuinen. Useasti saamme lukea otsikoita, missä hoitoalan ihmiset loistavat negatiivisessa valossa. On valelääkäreitä ja -hoitajia, on urkittu laittomasti potilastietoja tai ollaan jakaannuttu kahteen leiriin esim. rokotusasioissa. Myös koko hoitoalasta uutisoidaan negatiivisesti. Emme pysty hoitamaan kiireessä niin kuin haluaisimme, emme saa sellaista palkkaa kuin ansaitsisimme, tai emme uskalla puuttua epäasialliseen toimintaan työpaikoillamme.

Roolimalli-hoitoala

Tälläisenkö kuvan haluan hoitotyöstä antaa tai itsestäni hoitajana? En. Haluan parempaa. Haluan olla parempi, puhua siitä mikä on hyvin ja vahvistaa sitä. Haluan olla hyvä roolimalli ennen kaikkea ihanille asiakkailleni, mutta myös esim. tuleville terkoille sekä työkavereilleni. Ja kyllä, huonoina päivinä, väsyneenä, ärsyyntyneenä minäkin näen asiat huonossa valossa ja vaahtoan siitä muille kyllästymiseen asti ja silloin olemukseni ja käytökseni eivät ole hoitoalalle kunniaksi. Tiedän, että nämä hetket kuuluvat asiaan, mutta onneksi niitä ei ole usein.

Omat arvoni ja asenteeni tekevät minusta sellaisen kuka olen hoitajana, työkaverina, äitinä, vaimona ja niin, roolimallina. Mun arvoja terkkana ovat luottamus, avoimuus, iloisuus, asiakaslähtöisyys. Haluan tehdä työtä niin, että näen hyvät asiat ennen huonoja ja mahdollisuudet ennen uhkia. Ja vaikka olen ylpeä ammattistani, haluan tehdä työtäni niin, että jätän jäljen ihmisenä, en terkkana.

Roolimallina haluan olla ihminen, joka on

1. muut huomioon ottava, ystävällinen ja elinvoimainen

2. itseään ja muita arvostava

3. ylpeä ammatistaan ja tekemästään työstä.

Näihin tavoitteisiin on vielä matkaa ja epäonnistun matkalla varmasti montakin kertaa. Hoitotyössä joudun varmasti välillä tekemään työtä niin, että se sotii omia arvoja vastaan. Ja vaikka tämä kuulostaa kuluneelta ja tylsältäkin, on vaan tehtävä parhaansa, ryhdistäydyttävä ja vaadittava itseltään enemmän, kehityttävä.

Mitä ajatuksia asia sinussa herättää? Millainen roolimalli sinä haluat olla ? Kerro, miten hoitoalan julkisuuskuvaa voisi parantaa?