Mikä auttaa jaksamaan hoitotyössä? – Hyödynnä kokeneen sairaanhoitajan 5 neuvoa!

Mika--auttaa-jaksamaan-hoitotyo-ssa-----5-kokeneen-sairaanhoitajan-neuvoa-_12.3.2020_Pexels

Hoitajana työskentelet ensisijaisesti hoidettavaa ja hänen läheisiään varten. Se on vaativampaa ja vaikuttaa syvemmin hoitajaan, kun yhtäkkiä saatat ajatella. Siksi hoitajan on pidettävä hyvää huolta työhyvinvoinnistaan päivittäin. Seuraavana on kokeneen sairaanhoitajan viisi neuvoa, jotka voivat auttaa jaksamaan paremmin hoitotyössä.

1. Aseta rajat

Hoitotyössä venyt helposti hoidettavien, muiden ammattiryhmien ja työnantajan vuoksi. Tulet luovineeksi pitkin päivää, paikanneeksi puutteita, helpottaneeksi muiden oloa ja kantaneeksi muiden kuormaa mukanasi. Se on mahdollista vain, jos olet ensin ladannut omat akkusi. Siksi työpaikalla on pidettävä tarkasti huolta mielen ja kehon kunnosta, työajoista ja tauoista.

On hyvä muistaa, että Suomen terveydenhuolto lepää hoitohenkilökunnan varassa. Tarkemmin sanottuna vuoronvaihtojen, ylitöiden, välittämisen ja ammattiylpeyden laakereilla. Terveydenhuolto romahtaa muutamassa tunnissa, jos me hoitajat kieltäydymme kertaheitolla vuorojen vaihdosta ja ylitöistä. Liiallisella venymisellä on kuitenkin hintansa heikentyneenä työhyvinvointina. Siitä syystä jokaisen hoitajan on pidettävä ensin huolta omasta jaksamisestaan ja riittävästä palautumisajasta. Vasta sitten on muiden vuoro.

2. Vaadi resurssit

Ammattitaitoinen hoitotyö vaatii koulutetut tekijät ja hyvä hoito maksaa. Se toteutuu laadukkaasti vain riittävillä resursseilla. Hoitajana sinun tulee tehdä parhaasi, muttet voi nyhjäistä tyhjästä. Siksi työelämässä on oltava pelisilmää ja hoitotyössä lujalla tavalla lempeä. Hoidettava suurin avuntarvitsija ensin. Se vaatii sinulta taitoa priorisoida ja ennakoida hoitotilanteita, mikä koettelee päivittäin hoitajan eettistä vastuutasi. /naista-syista-eettiset-ongelmat-eivat-ole-hoitotyossa-vain-pikku-juttuja/

Työnantajan velvollisuus on valvoa, että työntekijä noudattaa annettuja määräyksiä. Samoin sinulla on hoitajana oikeus valvoa, että työnantaja ja esimies noudattavat reilusti lakeja ja sovittuja asioita. Et ole hoitajana vastuussa päättäjien ja työnantajan päätöksistä, vaan toteuttaa niitä lakien ja säännösten puitteissa. Tämän voit kertoa tarvittaessa hoidettaville ja heidän läheisilleen.

3. Hallitse ajankäyttöäsi

Hoitotyössä puhutaan paljon kiireestä. On hyvä pysähtyä aika ajoin miettimään, mikä kiireen tunnun saa aikaan. Tarkastella turhia keskeytyksiä, tarpeettomia toimintoja ja työpaikan käytänteitä, joihin kuluu rutkasti aikaa. Toisaalta, hoitotyö on kädentaitojen ohella jatkuvaa luovaa aivotyötä. Työajan tehokkuuspaineiden kasvaessa sinun on suunniteltava, vaadittava ja raivattava tilaa ajattelutyölle.

Hoitajaporukalla on mietittävä, miten parhaiten hallitaan ruuhkahuiput ja järjestellään paremmin päällekkäiset tehtävät. Voit siis delegoida tehtäviä reilusti, mutta älä passuuttaa tai kuormita ketään. Tietyt tehtävät, kuten lääke- ja haavahoito, vaativat tarkkuuttaa ja keskittymistä. Niiden tekemiselle on rauhoitettava aikaa. Työpaikalla kannattaa myös keskittyä tekemään perustehtävän mukaista työtä, josta työnantaja maksaa palkan. Työnantajan tehtävä on pitää huolta riittävästi hoitajien määrästä suhteessa työn määrään.

4. Muista positiivisuus

Hoitajan työ on raskasta, vaativaa ja nopeatempoista. Työ ei ole sitä kuitenkaan ihan aina. Opi nauttimaan hetkistä, jolloin töitä on vähemmän ja kaikki on kunnossa. Tee merkityksellistä työtäsi ratkaisukeskeisesti ja oleta, että suunniteltu asia lähtökohtaisesti onnistuu. Suunnittele hoidettavan kanssa pieniä muutoksia liian isojen saappaiden antamisen sijasta. Palkitse molempia, kun asiat sujuvat. Kannusta hoitotyössä, älä lyttää toista, kun asiat eivät ota sujuakseen.

Revi hymy korviin melkein joka päivä, kun astut työpaikan kynnyksen yli. Se ei maksa mitään, mutta voi saada päivän kulumaan paremmin. Pessimisti ei hoitotyössä pety, mutta positiivisella asenteella yltää potilastyössä usein parempiin tuloksiin. Vaali hetkiä, jolloin alat kyynistyä. Silloin on aika pysähtyä, palata työssä jaksamisen perusteisiin ja tehdä päätöksiä tekemänsä hoitotyön suhteen.

5. Ole kiinnostunut

Hoitotyö on mielenkiintoinen, monipuolinen ja rikas ammatti. Muista pitää yllä jatkuvaa mielenkiintoa tekemääsi työtä kohtaan. Kouluttaudu, kehitä, suunnittele ja kysy ajoissa apua. Luota siihen, että asiat järjestyvät hoitotyössä tavalla tai toisella, mutta älä ole naiivi. Vaikuta työolojen parantamiseen aina, kun sinulla on siihen mahdollisuus ja haasta pinttyneet rutiinit.

Paras hoitaja on sellainen, joka kuulee ja kuuntelee riittävästi. Silti on myös tärkeää avata suunsa, kuten toteuttaisi hyvän lääkehoidon seitsemää periaatetta. Ole kiinnostunut ja puhu oikeista asioista, oikeassa suhteessa, oikeaan aikaan, oikealla tavalla, oikealle ihmiselle, oikealla tavalla asiaa edistäen, ja muista dokumentoida yhdessä sovitut asiat. Ole siis kiinnostunut ja kuuntele, mutta älä kadota omaa ääntäsi hoitajana. Se on eettinen velvollisuutesi.

Minkä neuvon lisäisit listaan?

Lue myös: Hoitotyö – kuka suostuu tekemään sitä enää tulevaisuudessa?