Laiska töitään luettelee.

Näinhän sitä sanotaan, mutta nyt on pakko, laiskan leiman uhallakin. Tätä uutta vuotta ei olla menty ku muutama päivä ja jo kalenteri on täynnä. Töissä pitäisi tehdä ripeästi terveystarkastuksia sekä koululaisille, että työttömille. Pitäisi huolehtia kontrollikäynneistä ajallaan. Pitäisi osallistua erilaisiin kokouksiin sekä eri yhteistyöryhmiin. Pitäisi olla saatavilla heti, vastata salamana viesteihin kaikissa kanavissa sekä handlata omat opinnot (musta tulee ope). Ja vielä oman perheen ohessa pitäisi keritä huolehtimaan siitä kaikkein tärkeimmästä, että tämän kaiken jaksaa ja tekemisestään nauttii, pitäisi huolehtia itsestä !

Keskittyminen. Se se on. Varmaan tärkein asia. Pitää pystyä löytämään olennainen ja keskittyä siihen. Pitää pystyä myös jättämään jotain tekemättä, hyväksyttävä että ei voi tehdä kaikkea. Pitää pystyä vastuuttamaan oppilaat ja perheet tekemään itse. Pitää oppia sanomaan ei ja pitää oppia delegoimisen taito. Pitää luottaa työkavereiden osaamiseen ja jakaa työkuormaa. Kotona pitää osata samat taidot.

Mietin ulkoillessani (yleensä kävelylenkillä asiat selkiytyy) asioita, mitkä auttaisivat tässä työnpaljoudessa ja auttaisivat laittamaan itseni työlistan kärkeen. Päädyin tekemään itselleni YYA-sopimuksen :) Juu, juu, oikeasti. Mietin myös, miten YYA-sopimuksen kohdat voisi muuttaa konkretiaksi ja tämän sain aikaan ja meinaan tätä myös toteuttaa, katsotaan sitten keväällä tätä arvioidessani, kuinka hyvin olen sopimuksessa pystynyt pysymään.

ystävyys

Ennen kaikkea tämä tarkoittaa ystävyyttä itseäni kohtaan. Miten voin hoitaa suhdetta itseeni samoin kuin ystäviini? Nyt otan tehtäväksi kysyä säännöllisesti itseltäni mitä minulle kuuluu ja viettää aikaa itseni kanssa. Konkreettisesti tämä tarkoittaa nyt sitä, että merkitsen kalenteriini aikaa itselle. Joka päivä klo 18 - 19 on minun aikani tehdä sitä, mitä minun tekee mieli. Usein se varmaan on jonkin sortin liikuntaa. Työssä tämä tarkoittaa konkreettisesti sitä, että ystävystyn uudelleen työni kanssa. Hyväksyn sen hyvät ja huonot puolet. Teen parhaani, että suhteeni työhön pysyy hyvällä tasolla. Tämä voi olla esim. työni arvioinnin parantamista. Mitä tein oikein? Onko työtavassani jotain kehitettävää? Voisinko tehdä jotain toisin ?

yhteistoiminta

Miksi tehdä yksin, kun voi tehdä yhdessä? Miksi, tehdä itse, jos joku muu voi tehdä? Kyllä. Näihin kysymyksiin lähden etsimään vastausta. Koen, että teen paljokin asioita yhteistyössä muiden kanssa ja se on kivaa, mutta edelleen tätä voi tehostaa. Yksityiselämässä tämä tulee nyt tarkoittamaan sitä, että teen yhteistyötä niiden ajatusteni kanssa, jotka kertovat minulle mitä minä oikeasti haluaisin tehdä, enkä ajattele aina ensimmäiseksi sitä, mitä minun pitäisi tehdä. Töissä tämä tarkoittaa sitä, että keskityn vielä enemmän yhteisölliseen työhön, siihen osaan työstä mitä todella haluan tehdä. Yritän osallistaa oppilaat työhöni mukaan, niin hyvin kuin vaan osaan ja voin. Yhdessä. Enemmän. Paremmin.

avunanto

Avunanto tarkoittaa tässä nyt sitä, että annan apua itselle. Opettelen ottamaan apua siis vastaan. Täytyy tunnustaa, että joskus se on vaikeaa. Esim. kuraattori saattaa kysyä, onko jotain jossa voin auttaa? Onko joku asiakas joka minä voisin hoitaa? Joskus olen vastannut, että kyllä mä pärjään. Nyt tulen tekemään niin, että sanon enemmän kyllä ! Kyllä minua saa auttaa! Minulla on myös huonoja kokemuksia kun olen sanonut kyllä avulle. Esim. joskus sitä huomaa että minulle tarkoitettu apu on jättänyt jälkeensä 26 uutta asiaa, mitkä pitää hoitaa ja kasannut kuormaa entisestään. No, kaikesta on selvitty. Kotona tämä avunanto voisi tarkoittaa nyt sitä, että annan apua esim jossain tykkäämässäni kotityössä vaikka naapuriin ja vastavuoroisesti joku tekee täällä meillä jotain mistä en itse oikein nauti. Vaihtotaloutta vai mitä se nyt on :)

Mitä mieltä sinä olet? Oletko sinä hyvä delekoimaan tai tekemään yhteistyötä työssä tai vapaa-ajalla? Onko sinulla samoja kokemuksia siitä, että avuksi tarkoitettu onkin tuottanut lisää hoidettavia asioita? Onko sinun vaikeaa pyytää apua? Minkä asian työssäsi haluaisit / voisit luovuttaa toiselle tai järjestää muulla tavalla? Onko sinulle oma aika tärkeää? Auttaako se jaksamaan työssäsi?

Hyvää alkanutta vuotta !