Lääkelaskut, haavanhoito ja potilasturvallisuus – eniten haetut Skholen kurssit

La-a-kelaskut--haavanhoito-ja-potilasturvallisuus---eniten-haetut-Sholen-kurssit_20.12.2018

Skholessa on hurja määrä tietoa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille. Kursseja selatessa niitä löytyy lasten hoidosta vanhusten hoitoon. Hienointa on, että kaikki kurssit saa rajattomasti käyttöönsä yhdellä kertaa. Skholen verkkokurssit eivät siis vaadi kikkailua, vaan käyttäjätunnuksen ja salasanan näppäiltyään voi keskittyä heti opiskeluun.

Tiedätkö mitä tietoa Skholesta haetaan eniten?

Eniten haetuimpien joukossa ovat alaselän kipu, saattohoito, lääkehoito ja haavanhoitokurssi. Kaikki asioita, joilla ei äkkiseltään ajateltuna ole mitään tekemistä keskenään. Hakutulos kuvaa kuitenkin hyvin sitä, mistä kaikesta alan ammattilaisen tulee olla työssään tietoinen.

Hakuosumia saavat myös terveydenhuoltolaki, potilasturvallisuus, sairaanhoitajan koulutus ja anatomia ja fysiologian kurssi. Hoitotyössä teoriatiedon pitää siis olla hallussa ennen kuin koskee yhteenkään potilaaseen. Hoitotyön peruskoulutukset ovat jatkuvasti kasvavaan tietomäärään nähden lyhyitä. Siksi Skholen verkkokurssit sopivat hyvin myös valmistuneille hoitajille ja osaksi täydennyskoulutusta.

Hoitotyössä tarvittava tieto muuttuu huippunopeasti

Hoitajan on pysyttävä jatkuvassa muutoksessa mukana. Kaikkea on mahdotonta muistaa ulkoa ja siksi hoitotyön tuoksinassa on hyvä tietää, mistä oikean tiedon löytää näppärästi ja nopeasti. Välillä tuntuu, että hoitajan tulisi olla myös tietotekniikan asiantuntija, korjaaja, siistijä, sihteeri, kokki, asianajaja, farmaseutti ja taikuri. Oikeasti hoitajan tulee esimerkiksi tietää, mitkä lait ja asetukset ohjaavat henkilötietojen käsittelyä, vaikkei olekaan koulutukseltaan lakimies. Se tieto löytyy Skholesta.

Skholen verkkokurssitarjottimelta pistää silmään äkkiä ajateltuna ihan itsestään selviä kursseja, kuten käsihygienia. Moni hoitajan työtä tuntematon ajattelee, että jokainen osaa pestä kätensä ilman kurssejakin. Harva kuitenkaan tietää esimerkiksi, miksi hoitaja ei saa käyttää töissä kynsilakkaa. Se ja sata muuta hoitajalle tarpeellista asiaa selviävät Skholen verkkokursseilta.

Onko Skholen kursseista mitään hyötyä?

Olen aiemmin pohtinut sitä, miten verkkokurssit soveltuvat hoitotyön opetukseen. Se ei ole aina ihan helppo juttu ratkaistavaksi, varsinkin jos opetusteknologian käyttö mättää jo valmiiksi. Hoitotyön opettajan on mietittävä tarkkaan verkkokurssien blendaamista luokka-opetukseen ja itseopiskeluun. Myös opiskeijoiden tietojen testaaminen on välillä kinkkistä. Mikä on paras tapa siihen? Onko se esimerkiksi tällainen hoitotyön casetapaus ja kysymykset hyvä ajatus? Mene ja tiedä.

Yksi asia on kuitenkin varma. Skholella on yhä enemmän tyytyväisiä käyttäjiä, valmiit hoitotyön testit ja lisää verkkokursseja on tulossa. Innolla odotan seuraavan kurssin julkaisua ja sitä, että pääsen lukemaan, katselemaan ja kuuntelemaan sen läpi. Kenties seuraavasta julkaisusta tulee Skholen uusin hitti ja eniten haettu verkkokurssi.

P.S. Mikäli sinulla ei ole tunnuksia, ota Skhole ilmaiseksi käyttöön kahdeksi viikoksi täältä.