Kuormituin ! - Kerkeekö kesäloma voimaannuttaa?

Kirjoitin viime kesälomallani tekstin hoito-alan kesätöistä. Tänä kesänä kirjoitan nyt tekstin joka on kunnianosoitus hoitajan kesälomalle ja tärkeälle palautumiselle, uusien voimien keräämiselle. Tässä tekstissä on vahva henkilökohtainen ote. Tässä on listattuna ne asiat mistä itse olen kuormittunut tämän vuoden aikana ja miten lomallani aion niistä palautua.

1 Asioiden keskeytyminen

On lähes sääntö, että jokainen terveystarkastus tai muu sovittu tapaaminen keskeytyy siihen, että joku koputtaa oveen (ohjeista ja lapuista ovessa huolimatta) tai puhelin soi (en vastaa asiakkaan aikana). Ajatukset se ainakin vie hetkeksi asiasta ja pitkittää asioiden hoitoa. Monet työt koneella (kirjaamiset ja kirjoittamiset) keskeytyvät sähköpostin "piippaamiseen" tai esim. seuraavaksi päiväksi suunnitellut työt eivät toteudu esim. kiireellisen palaverin vuoksi. Joka tapauksessa keskeytyksiä on paljon ja keskeneräisiksi jääneet asiat ovat kuormittaneet minua enemmän kuin ennen.

Vastaisku - Kesälomallani teen yhden asian kerrallaan, huolehdin että minulla on aikaa tehdä niitä asioita mitä haluan - YKSIN ! Kesäloman aluksi kävimme perheen kanssa Lapissa. Siellä tein lenkkini yksin, kaikessa hiljaisuudessa, kuuntelin kävellessä podcasteja - alusta loppuun asti. Minulla on myös odottamassa pari maalausprojektia, joiden tekemistä odotan innokkaasti.
blogi1

2 Samaan aikaa monien asioiden tekeminen

Tämä kuuluu hieman samaan kategoriaan kuin ensimmäinen kohta. Keskeytyksien ohella, työssäni on tavallista joutua tekemään monia asioita samana aikaan, multitaskaamaan siis. Toisaalta olen tästä ollut ylpeä, että pystyn tähän. Pidän langat käsissä ja monta rautaa on tulessa jne. Mutta tänä vuonna olen huomannut, että en pidä siitä enää. Haluan, että työhöni sisältyy monipuolista tekmistä, mutta yksi asia kerrallaan.

Vastaisku - lue 1 kohta !

3 Istuminen / sisätyö

Huomaan haikailevani ulos, työhön mitä saisi tehdä osin pihalla. Raitis ilma on minulle merkittävä asia. Myös se liikunta - se on minulle iso arvo. Työssä istun ihan liikaa. Se on todella rasittavaa, raskasta, väsyttävää. Sekä fyysisesti, että psyykkisesti. Sain ennen kesälomaani pitkään haluamani sähköpöydän. Nyt voin ainakin seistä kirjallisten töiden ajan. Istuminen on oikeasti raskasta. Ja tietoisuus siitä, että lenkkeily ja liikunta ei korvaa päivittäisen pitkän istumisen rasitteita, ahdistaa.

Vastaisku - Monipuolinen liikunta. Jokainen kesälomanipäivä tulee sisältämään liikuntaa. Uintia, kävelyä, pyöräilyä, jumppaa. Fyysinen tekeminen on minulle lepoa. Näin kun reilu 40v on ikää niin liikunnan merkitys palautumiselle on yhtä merkittävämpää, ja myös psyykkinen puoli hoituu monesti lenkillä. Tätä asiaa odotan eniten lomaltani.
blogi12

4 Takanapäin puhuminen, työni ihmettely.

Tämän asian ei pitäisi olla enää mikään yllätys. Olen kokenut tätä jo vuosia. Olen muuttanut kouluterkan työtä avoimemmaksi ja siitä ja näkemyksistäni kertoessani olen altistanut itseni arvostelulle. Kestän kyllä kritiikin, mutta arvostaisin sitä, että saisin käydä keskustelua työni arvostelijoiden kanssa. Se tarkottaisi sitä, että minulle tultaisiin sanomaan suoraan asioita. Onhan se ikävää, kun ihmettelyt kantautuvat korviini monen mutkan kautta. Mahtavuutta on se, että onneksi positiivista palautetta ja ihmettelyäkin kuulen. Kiitos kaikille siitä. Jostain syystä tänä keväänä tämän tapainen toiminta on kiinnittynyt minuun enemmän. Yleensä se menee kyllä ns. toisesta korvasta sisään ja saman tein toisesta ulos.

Vastaisku - Lomallani olen niiden ihmisten parissa, joille kelpaan omana itsenäni. Olen porukoissa, missä tulen hyvälle tuulelle. Tee niitä itselle miellekkäitä asioita ja yritän ottaa etäisyyttä työasioihin. Lomalla on tärkeää lomailla. Se tarkoittaa myös some-lakkoa :) Katsotaan kuinka onnistun.

Mitä loma sinulle merkitsee? Osaatko irrottautua töistä? Mitä kuormittavia tekijöitä sinä "pakenet" kesällä?

Ihanaa ja rentouttavaa kesän jatkoa.
Outi