Kun keikkahoitaja nirsoilee työvuorojen kanssa

Huono keikkahoitaja nirsoilee työvuorojen kanssa. Tämä on lause, jonka olen kuullut usein. Ja mistä asia juolahti mieleeni, vai? Yllättävää kyllä, katsoessani Skholen sairaanhoitajan työstä kertovia videoita.

Mietitäänpä hetki nirsoilua keikkahoitajan näkökulmasta.

Nirsoileminen kuvaa huonosti sitä, että yrittää esimerkiksi kolmivuorotyössä sovittaa yhteen oman elämän ja työelämän. Säilyttää siis jonkinlaisen siviilielämän, parisuhteen tai vanhemmuuden tasapainon vaihtelevien työaikojen, työkohteiden ja epävarmojen työtuntimäärien keskellä.

Keikkahoitaja nirsoilee vai käyttää valinnanvapauttaan?

Keikoista elävälle hoitajalle riittävien viikkotuntien kasaaminen on kuin iso palapeli. Yhtenä viikkona työvuoroja on tarjolla yllin kyllin. Toisena tuntuu, ettei sijaisia tarvita mailla halmeilla. Keikkahoitaja elääkin puhtaasti kysynnän ja tarjonnan lain mukaan.

Hoitajapulassa keikkahoitaja voi valita työpaikoista. Tärkeää on, että on mahdollista valita erilaisten työvuorojen välillä. Jos kokee esimerkiksi päivystysosastojen maanantain aamuvuorot itselleen raskaiksi, niin ei pääsääntöisesti valitse sellaisia vuoroja. Onko se sitten nirsoilua? Mielestäni ei. Keikkahoitaja käyttää silloin valinnanvapauttaan muuten yllätyksiä täynnä olevien työkuukausien vastapainoksi.

Työvuorojen kanssa nirsoilu ja keikkahoitajan työssäjaksaminen

Työvuorojen kanssa nirsoilu kuvaa huonosti keikkahoitajan työssäjaksamista. Sitä, että pyrkii sovittamaan yhteen oman elämän ja työelämän jaksaakseen sijaistamisesta johtuvaa töiden epävarmuutta. Mielen ja kehon kunnossa pitäminen on vaativa homma hyvin vaihtelevissa, erilaista osaamista ja sopeutumiskykyä vaativissa keikkapaikoissa.

Yksi keikkapaikka ei aina tiedä, millaisen työrupeaman keikkahoitaja on juuri tehnyt. Työpaikalla ei välttämättä tiedetä, että sijaistamaan tuleva on voinut tehdä sinä päivänä töitä jo muualla. On myös hyvä muistaa, ettei ole nirsoilua päättää pitää milloin tahansa lomaa keikkailusta. Keikkahoitajalla on siihen oikeus. Hän määrittelee keikkatyön määrän ja tahdin itse. Hoitajapulassa siihen on yhä parempi mahdollisuus.

Kun-keikkahoitaja-nirsoilee-tyo-vuorojen-kanssa

Keikkahoitaja alkaa heti kättelyssä sanella työvuoroehtojaan

Mieleen juolahtaa yksi käytännön esimerkki, jossa voi ajatella keikkahoitajan nirsoilevan. Silloin, kun hänelle on tarjottu useamman kuukauden mittaista sijaisuutta ja hän alkaa heti kättelyssä sanella työvuoroehtojaan. Pääsääntöisesti hoitoalalla katsotaan, että keikkahoitaja sijaistaa ne vuorot, joita vakituiset hoitajat eivät vaikkapa lomakausina tee. Näin on erityisesti tehtäessä kolmivuorotyötä.

Toisaalta koko hoitoalaa vaivaa hoitajia jopa työkyvyttömiksi rikkova venymisen aate. Ei sijaisenkaan voida olettaa venyvän tekemään mitä tahansa työvuoroja peräkkäin. Silpputyövuorojen sijasta on kaikkien etu, että työvuorolistat pyritään tekemään reilusti ja ergonomisesti hoitajakollegoiden kesken. On hoitaja sitten sijainen tai ei. Sillä varmistetaan, että keikkahoitaja tulee toisenkin kerran juuri siihen työpisteeseen keikalle.

Nirsoileeko työnantaja työvuorojen kanssa?

Keikkahoitaja voisi välillä ajatella työnantajan nirsoilevan sijaishankinnassa. Olen monta kertaa urani aikana ollut samassa tilanteessa. Olisin tarvinnut työtunteja, eikä niitä ole juuri silloin ollut työnantajilla tarjolla. Nirsoileeko työnantaja silloin työvuorojen kanssa? Ei.

Työnantajat ottavat keikkahoitajia töihin tarpeen mukaan. He pitävät tiukasti kiinni sopimastaan hoitajamitoituksesta hoidettaviin nähden. Heille on tärkeää pysyä mahdollisimman hyvin henkilöstöbudjetissa ja seurata vakituisten hoitajien työssäjaksamista ja sairauslomatilastoja.

Sama pätee keikkahoitajaan. Hän pyrkii optimoimaan työtunnit ja työstä saatavat tulot työssäjaksamisensa mukaan. Erityisesti hoitajapulan aikana keikkahoitaja tekee mieluiten töitä siellä, missä viihtyy parhaiten ja tuntihinta on kohdallaan.

Keikkahoitajana on myös hyvä pitää tiukasti kiinni omista rajoista pysyäkseen mahdollisimman pitkään työkykyisenä. Lyhyitä keikkoja tekevä hoitaja kun hoitaa mahdolliset sairauslomakulunsa, ja siitä johtuvat tulonmenetykset, ihan itse. Työnantaja, hoitajakollegat ja potilaat hyötyvät eniten siitä, että keikkahoitaja on mahdollisimman hyvässä vedossa jokaisessa työvuorossaan.

On harmillista, jos keikkahoitajan nähdään vain yksipuolisesti nirsoilevan työvuorojen kanssa.

Lue myös: 5 vinkkiäni hoitajalle – Miten luoda hoitoalalla monipuolinen ura?

Jan Holmberg on terveysalan monitoimimies. Hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Janilta sujuu somemanagerointi, oppimateriaalien tekeminen ja bloggaaminen yhtä hyvin kuin kansainvälisissä hankkeissa luoviminen. Hän on koukuttava kirjoittaja, jonka mottoja ovat rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen. Vapaa-ajalla hän lukee, kuuntelee ja pyrkii keskittymään tärkeisiin hetkiin ja ihmisiin elämässään.