Koronavirustilanne vaikeutuu - maskisuositus jakaa kansaa

Koronavirustilanne-vaikeutuu---maskisuositus-jakaa-kansaa_8.10.2020
Koronavirustilanne on viime aikoina vaikeutunut dramaattisesti. Elämme koronavirusepidemian kiihtymisen aikaa, kuten jo keväällä asiantuntijoiden puheista oli ennustettavissa. Tätä kirjoitettaessa (8.10.2020) ilmaantuvuusluku on yli 30, tartuttavuusluku 1,4-1,65 ja yli puolesta todetuista tapauksista tartuntalähde ei ole enää tiedossa. Viimeisen 14 päivän aikana kaikkialla Suomessa on todettu uusia koronavirustapauksia.

Osassa Suomea on jo siirrytty THL:n ja alueen oman arvion mukaan koronaviruksen kiihtymis- tai leviämisvaiheeseen. Se tarkoittaa muun muassa oppilaitosten sulkemisia, ravitsemisliikkeiden aukiolo- ja anniskeluaikojen sääntelyä ja elinkeinotoiminnan säädösten kiristymistä. Näihin pakkotoimiin nähden kansan jakautuminen kahteen leiriin maskisuosituksen suhteen on hämmentävää.

Jokaisen on ihan itse tajuttava missä mennään

Millaisessa puskassa ihminen on kasvanut, jollei hän ymmärrä missä nyt mennään? Sama ihminen, joka vastustaa lempiravintolan aikaista sulkemisaikaa voi kävellä ilman käsidesiä ja kasvot paljaina ruuhkabussiin. Olisiko jo aika yhdistää pisteet toisiinsa?

Kun elämää säästäviin ja elinkeinoa sääteleviin toimiin ryhdytään, niihin ryhdytään yhdessä. Tartuntaryppäät saadaan nopeasti sammumaan vain jokaisen järkevällä toiminnalla. Tarkoituksena on palata koronavirustartuntojen kiihtymisvaiheesta perustasoon, ei levittää virusta lisää. Se ei tapahdu itsestään, vaan jokaisen on kaiken lisäksi ihan itse pidettävä huolta hyvästä yskimis- ja aivastamistekniikasta, käsihygieniasta, tervehtimistavoista ja riittävistä turvaväleistä.

Jakaako pakko suosittelua enemmän kansaa?

Suomen lainsäädäntö ei tunne maskipakkoa. Syyksi on esitetty, etteivät kaikki voi terveydellisistä syistä käyttää kasvosuojainta. On myös arvottu, millaista tieteellistä näyttöä ja vaikutusarvioita lakien ja pykälien muuttamisen taustaksi voidaan käyttää. Siksi voimme tällä hetkellä vain vahvasti suositella kasvosuojan käyttöä jokaiselle, joka siihen pystyy. Jakaisiko pakko siis suosittelua enemmän kansaa?

Ihmisiä ei saisi syyllistää saatikka holhota, mutta mitä tehdään tärkeiden kehotusten kaikuessa kuuroille korville? Pienillä arjen teoilla jokainen voisi tukea yrittäjiä, säästää terveydenhuoltokuluja, vähentää valtion velanottotaakkaa ja auttaa pitämään itsensä ja tuttavansa terveinä. Hälyttävän moni luulee olevansa pikkuruisen viruspöpön ulottumattomissa tai voittamaton ja kuolematon.

Tämä aika tulee määrittämään pitkälle tulevaisuuteen, kuinka jakautuneita me päätöksen teon edessä olemme. Nyt maskisuositus jakaa kansaa, vaikka koronavirustilanne vaikeutuu. Miten tulemme ikinä pärjäämään seuraavassa vielä kovemmassa paikassa?

Lue myös: 9 vinkkiä elämään kasvosuojan kanssa.

Jan Holmberg on terveysalan monitoimimies. Hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Janilta sujuu somemanagerointi, oppimateriaalien tekeminen ja bloggaaminen yhtä hyvin kuin kansainvälisissä hankkeissa luoviminen. Hän on koukuttava kirjoittaja, jonka mottoja ovat rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen. Vapaa-ajalla hän lukee, kuuntelee ja pyrkii keskittymään tärkeisiin hetkiin ja ihmisiin elämässään.