Kolmivuorotyötä tekevän hoitajan palkka

Paljastan palkkani parin kuukauden ajalta. Parin kuukauden siksi, että kuukausiansioni vaihtelee, ja joskus todella paljonkin. Palkkani siis riippuu tehdyistä vuoroista ja muista lisistä.

Teen töitä sairaanhoitajan vakinaisessa toimessa psykiatrialla eli työskentelen erikoissairaanhoidossa. Teen kolmivuorotyönä, eli työhöni sisältyy viikonloppuja, yövuoroja sekä aamuja ja iltoja. Minulla ei ole henkilökohtaista lisää eikä työkokemus-/ikälisää.

Mistä sairaanhoitajan palkka koostuu?

Tehtäväkohtainen palkkani on noin 2300€, ja tämän saisi jos tekisi aamuvuoroja arkisin. Yövuoroja teen 3-5 yötä/lista. Lopuista vuoroista iltavuoroja on noin puolet ja aamuvuoroja puolet. Kutsurahaa maksetaan meillä 50€, mikäli töihin kutsutaan saman päivän tai edellisen päivän aikana. Tämän lisäksi maksetaan vuosilomalisiä, lomarahoja ja sairaslomarahaa, jotka lasketaan omien keskiansioiden perusteella.

Meillä maksetaan noin joka toinen kuukausi yhden listan (3vk) lisät, ja jokatoinen kuukausi puolestaan kahden listan (6vk) lisät. Yövuorot maksetaan aina yhden listan jäljessä muista lisistä.

Esimerkit

Sieppaa
Tässä on maksettu kuukausipalkka ja yhden listan lisät. Olen tehnyt listassa 3 yövuoroa, eli yksi yövuoro tekee meillä noin 50€ lisää bruttopalkkaan. Kolmesta yövuorosta saa noin 150€ bruttopalkkaan. Kun tästä vähennetään veron, käteen jää kolmesta yövuorosta 110€.

Sieppaa1
Tässä palkassa on maksettu kuukausipalkka sekä kuuden viikon lisät. Lisäksi minulle on maksettu kutsurahaa kaksi kertaa tämän palkkakertymän aikana, joka tekee bruttopalkkaan 100€ lisää. Tämän listakertymän aikana olin 4 päivää lomalla, joten minulle on maksettu vuosilomalisää hieman reilu 100€ bruttopalkkaan.

Verot ja lopullinen palkka

Veroja olen maksanut 23 prosenttia bruttotuloistani. Nettopalkkani (palkka, josta on vähennetty verot) vaihtelee tässä työssä ja tällä veroprosentilla 1700-3000€ välillä täysin riippuen lisistä, kutsurahoista, lomarahoista ja ylitöistä. Kuten näistäkin näkee, toisessa kuussa olen saanut käteen 1700€ ja toisessa kuussa 2400€.

Täytyy muistaa, että lisät ovat korvausta epämukavasta työajasta. Tiestikö muuten, että sunnuntailisät alkavat jo lauantai-iltana klo 18?

Mitä ajatuksia herättää sairaanhoitajan palkka kolmivuorotyössä?