Rekisteröityminen Skholeen ja käytön aloitus - Skholen käyttövinkki 11/52

Skholen palvelun käyttöönotto työntekijälle/opiskelijalle on hyvin helppoa. Esimiehen/opettajan tulee toimittaa käyttäjälle rekisteröintikoodi, jonka avulla käyttäjä rekisteröityy Skholen palveluun. Rekisteröinti tapahtuu helpoiten osoitteesta app.skhole.fi kohdasta “Rekisteröidy”.

Käyttäjä syöttää omat tietonsa niille osoitettuihin kenttiin, ja luo itse salasanansa. Sähköpostiosoite voi olla oma tai organisaatiolta saatu - oppilaitoksissa kirjautumisintegraatio esim. Haka-kirjautumiseen edellyttää saman sähköpostin käyttöä. Sähköpostia tarvitaan Skholessa käytännössä vain siinä tilanteessa, jos käyttäjä on unohtanut salasanansa, ja se tulee palauttaa. Tällöin salasanan resetointilinkki toimitetaan valittuun sähköpostiin. Muuten sähköposti toimii vain käyttäjätunnuksena.

Rekisteröinnin jälkeen kaikki Skholen materiaalit ovat vapaasti käytettävissä, toki sinulle on varmasti osoitettu, tai tullaan osoittamaan, pakollisia tehtäviä, mutta niiden ohella voit vapaasti käyttää kaikkea sisältöä hyödyksesi. Joten jos ravitsemus kiinnostaa, ota ihmeessä materiaalista kaikki hyöty irti. Vai suunnitteletko opintoja eteenpäin? Sinulle varmasti löytyy hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä ainakin Näyttöön perustuvan toiminnan -kurssista, samoin Opiskelu ja oppiminen -kurssi antaa varmasti hyödyllisiä vinkkejä.

Kun kerran olet rekisteröitynyt Skholeen jatkossa kirjaudut palveluun sisään käyttäjätunnuksellasi. Tiesithän muuten että Skholea voit käyttää millä tahansa verkkoyhteydellä varustetulla päätelaitteella? Voit siis kuunnella luentoja lenkillä (itse rakastan äänikirjoja koiran kanssa ulkoillessa), tutustua videoluentoihin bussissa tai junassa päivittäisillä matkoilla. Tai jos tykkäät lukea, niin saat sisällön pelkkänä tekstinäkin.

Voit tehdä luentoihin vapaasti muistiinpanoja, tämä tapahtuu helposti valitsemalla haluamasi pätkä tekstiä ja tallentamalla sen muistiinpanoksi. Muistiinpanot tämän jälkeen voi valita näkyviin tekstissä, ja ne tulevat kurssin alle omana välilehtenään näkyviin. Myöhemmin voit helposti palata valitsemiisi tärkeimpiin kohtiin kerratessasi materiaalia, ja tietysti poistaa sekä järjestellä muistiinpanojasi.

Menikö jotain ohi? Palaa takaisin ja kertaa asiaa niin usein kun haluat.

Skholessa sisällöt ovat vapaasti ja rajoituksetta käytössäsi. Joten jos vaikkapa lääkelaskut tuntuvat vaikeilta, treenaa sisältöjä ja tee itseopiskelutestejä. Käytännössä kaikkien kurssien yhteydestä löydät aiheen itseopiskelutestit, ne ovat sinua varten. Testien avulla voit treenata omaa osaamistasi ja samalla tutustua tenttityökaluun, sillä kun Skholessa tehtävän kokeen aika koittaa, toimii se samalla tapaa kuin itseopiskelutestit.

Kun sinulle on osoitettu tehtäviä työlistalle Skholessa ne löytyvät Oma ryhmäni -valikosta kohdasta tehtävät. Täältä pääset myös suorittamaan koetta koodilla, mikäli tätä edellytetään. Syötä koekoodi ja pääset tekemään koetta. Sinulle tulee myös ilmoitukset etusivun ilmoitus-valikkoon uusista tehtävistä, jotka sinulle on osoitettu, ja näet ne myös opiskelupaneelista. Emme halua, että sinulta jää huomaamatta yhtäkään tehtävää.

Skholessa tekemäsi suoritteet löydät profiilivalikosta, kohdasta Omat tilastot. Voit tarkastella läpi käymiäsi kursseja sekä itseopiskelutestien ja kokeiden tilastoja.

Profiilivalikon kohdasta Profiili löydät oman profiilisi, jossa voit liittää kuvan avatariksi ja pääset myös tulostamaan todistuksia sellaisista suoritteista, joista niitä myönnetään. Mikäli valitset todistuksen kohdalla Näytä julkisessa profiilissani -kohdan, pystyy esimies/opettaja myös tulostamaan ko. todistuksen. Tämä saattaa olla tarpeen esimerkiksi lääkelupien kohdalla.