Kävele, kurvaile, kudo ja kuuntele! - Skholen käyttövinkki 3/52

siddharth-bhogra-k3kdc5MQYyk-unsplash

Skholen palvelu on ollut aktiivisessa käytössä jo viisi vuotta. Tänä aikana tuhannet ja taas tuhannet opiskelijat ovat käyttäneet palvelua. Sadat opettajat ja esimiehet ovat ohjanneet opiskeluja ja samalla keksineet toinen toistaan parempia keinoja hyödyntää palvelua. Me Skholella olemme käytännössä päivittäin tekemisissä palvelun käyttäjien kanssa joko kasvotusten tai etäyhteydellä. Kuulemme näitä käyttökokemuksia ja vinkkejä toimivista ratkaisuista niin oppimisen kuin koulutuksen järjestämisen osalta. Tässä blogisarjassa jaamme näitä parhaita käytäntöjä käyttäjiltä käyttäjille. Kaksi ensimmäistä vinkkiä käsittelivät Skholen verkkopalvelun käyttöä etenkin esimiesten ja organisaation näkökulmasta. Tällä kertaa vinkki on ihan jokaista palvelumme opiskelijaa varten.

Screenshot-2020-01-17-at-15.51.49

Skholen palvelussa sisältö on saatavilla video-, ääni- ja tekstimuodossa. Haluttu formaatti on helppo valita luennon yläreunan symboleista. Tässä blogissa käsittelemme äänimuotoisia luentoja ja niiden käyttöä. Skholen luentoihin pääsee kirjautumaan omilla tunnuksilla millä vain laitteella. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelua ei ole sidottu osaston tietokoneelle tai oppilaitoksen intraan. Palvelu toimii myös mobiililaitteilla ja kulkee näin käyttäjän mukana sinne mihin käyttäjäkin keksii mennä. Opiskelun kannalta tämä tuo mielenkiintoisia mahdollisuuksia opiskelupaikan ja tyylin valintaan.

Teimme viime keväänä kyselyn käyttäjillemme ja pyysimme heitä listaamaan omia vinkkejään opiskeluun Skholessa. Luentojen kuuntelumahdollisuutta kehuttiin melkein joka vastauksessa ja erilaisia variaatioita kuuntelupaikan ja ajankohdan suhteen listattiin jääkiekkokaukalon reunalta ratsastusmaneesiin. Seuraavaksi esittelemme kolme tapaa opiskella luentoja kuunnellen.

annie-spratt-Y6fBjQO5vUQ-unsplash

Kävele!

Lähes jokainen meistä kävelee joka päivä. Kävelemme kotoa työpaikalle tai kouluun, kävelemme bussipysäkille tai kauppaan. Kävelyllä käydään kuntoilun nimissä ja aika monella on lemmikki, jonka kanssa säännölliset kävelylenkit kuuluvat asiaan. Huonon kelin sattuessa osa meistä siirtyy kuntosalin juoksumatolle hankkimaan päivittäiset askeleensa, kun taas toiset kaivavat tyytyväisenä kuoripukunsa ja suuntaavat ulos entistä tyytyväisempinä. Niin tai näin, kävelemme kuitenkin päivittäin. Moni kuuntelee puhelimestaan suosikkiartistiaan kävellessään. Saman ajan voit kuitenkin käyttää myös opiskeluun. Avaa Skholen palvelu puhelimesi selaimella, käynnistä luento ja anna mennä! Jos kävelymatka kotiovelta bussipysäkille on esimerkiksi 15 minuuttia, ehdit siinä ajassa kuunnella helposti yhden luennon. Mikäli toistat saman kotimatkalla olet opiskellut päivän aikana 30 minuuttia ilman että varasit sille erikseen aikaa kalenteristasi! Viikossa opiskeluaikaa kertyy jo 150 minuuttia, eli 2,5 tuntia!

“Laitan kuulokkeet korville ja lähden koiran kanssa pitkälle lenkille ja kuuntelen samalla luentoja. Tämä vaihtoehto on minulle mieluisin. Samalla saa liikuntaa ja aikaa menee huomaamatta pari tuntia kävellessä kun haluaa kuunnella vielä seuraavan ja vielä seuraavan. Jotenkin asiat uppoutuvatkin paremmin muistiin kun saa rauhassa keskittyä vain kuuntelemaan ja jalat vain vievät eteenpäin. Koirakin nauttii.”

jantine-doornbos-WiqBeoGbRns-unsplash

Kurvaile!

Auton ohjaimissa vietetään runsaasti aikaa. Ajetaan aamulla töihin ja päivän päätteksi kotiin. Osa meistä viettää myös työpäiviä autonratissa, esimerkiksi kotipalvelussa. Toisinaan autolla mennään palaveriin naapurikaupunkiin ja viikonloppuisin suunnataan auto kohti lomareissua tai sukulaisia. Useimmissa autoissa on nykyään bluetooth-tuki, joka mahdollistaa puhelimen yhdistämisen auton äänentoistojärjestelmään. Radio Rockin, Novan tai Suomipopin sijaan voit siis käyttää autossa viettämäsi ajan opiskeluun. Varsinkin kotiin vietävissä palveluissa työskentelevät käyttäjämme ovat löytäneet opiskelumahdollisuudet nimenomaan auton ratissa.

“Shkolen paras ominaisuus on kuunneltavat luennot. Työssäkäyvänä opiskelijana luennot kuuluu koko päivän auton radiosta”

ursula-castillo-aLfHUE8o5Xc-unsplash

Kudo!

Monelle meistä paikallaan istuminen on haastavaa ja keskittymistä helpottaa, jos voi puuhastella jotain samaan aikaan. Kutominen ja muut yksinkertaiset aktiviteetit tuntuvat olevan monen Skholen käyttäjän suosiossa. Tiskaaminen, pyykinpesu, ruoanlaitto ja siivoaminen muuttuvat hetkessä opiskeluhetkiksi, kun laitat kuulokkeet korville ja luennon pyörimään. Aina ei tarvi tietenkään puuhastella jotain. Kuunnellessa kädet ovat vapaana ja voit kirjoittaa muistiinpanoja luennolta.

“Syksyllä naistentautien kurssia suoritin kuulokkeet korvissa ja viinimarjoja poimien. Olen havainnut että kuuntelu ja jonkin asian tekeminen (esim. kutominen tai se marjojen poiminta) auttaa asioiden mieleen painumisessa.”

Kaipaatko apua Skholen palvelun käytössä? Ole yhteydessä asiakaspalveluun sivustoltamme löytyvän chatin kautta ja olemme sinuun yhteydessä!

-Tuomas Skholelta