Jatko-opiskelija pilvessä ja muita oppimiskokemuksia

Työn ohella suoritettavat jatko-opinnot tuovat mukanaan uusia oppimiskokemuksia. Ryhmässä työskentely ja asioiden jakaminen ovat tätä päivää. Yhteistyötä helpottavat muun muassa pilvipalvelut ja pikaviestisovellukset – ja mahtavat opiskelukaverit.

jatko-opiskelija

Luulot pois heti avauserässä

Vuosi sitten astelin vanhaan opinahjooni Tukholmankadulle. Auditoriossa kuultujen, ja sinänsä innostavien tervetulopuheiden jälkeen tipahdettiin vauhdilla Metropolia Ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan johtamisen YAMK-opiskelijan arkeen. Kun reilu vuosikymmen aikaisemmin sairaanhoitajaopintojen ensimmäisinä päivinä oli varattu kosolti aikaa niin tutustumisleikkeihin kuin tutorilta ja opiskelijatutoreilta saatuihin käytännön selviytymistä avittavien neuvojen ja vinkkien kuunteluun, niin tämä oli kokemuksena Aivan Jotain Muuta.

Kahden ensimmäisen päivän aikana informaatiota tuli sen verran tiiviillä tahdilla, että pää oli aivan pyörällä kaikesta uudesta. Vuosikymmenen aikana monet opintoihin ja opiskeluun liittyvät asiat olivat muuttuneet sähköisiksi ja digitaalisiksi. Ensimmäisten päivien aikana tuli opeteltua vauhdilla Office 365 ja pilvipalveluiden käyttö, sekä Tuubit, Frankit, Paper Cutit sun muut. Moodle oli sentään tuttu sairaanhoitajaopintojen ajoilta, ja WinhaWille. Vuoden varrella Tuubi ja WinhaWille siirtyivät historiaan, ja tilalle tuli OMA. Toisen opiskelupäivän ilta kului AHOT (Aikaisemmin Hankitun Osaamisen Todentaminen) -hakemuksia värkätessä, sillä kymmenen minuutin mittaiseksi rajattu tapaamisaika tutorin kanssa oli seuraavana aamuna. Ponnistelu tuotti tulosta, ja hyväksi luetut aikaisemmat opinnot kevensivät aavistuksen tulevan vuoden opiskelu-urakkaa.

Ryhmäytymistä ja työskentelyä pilvessä

Heti alussa selvisi, että Metropolian ”The Juttu” on ryhmätyöt. YAMK-vuoden aikana oli vain pari yksilötehtävää. Alussa ryhmäytyminen oli aikaa vievää säätämistä. Ryhmäytymisessä osoittautuvat hyödyllisiksi kurssin oma Facebook-ryhmä ja WhatsApp. Suurin osa YAMK-opiskelijoista suorittaa opintoja työn ohella, joten Office 365 ja pilvipalvelut helpottivat alusta asti kirjallisten ryhmätöiden työstämistä.

Ryhmätöitä tehdessä selviää moninaisten työtapojen kirjo värikkäine variaatioineen.

Osa ryhmäläisistä vastaa viesteihin, ja tekee osuutensa toiset huomioiden. Joitain saa odotella tuon tuosta, eikä toiminnasta - tuloksesta tai sen laadusta puhumattakaan – ole välttämättä takeita. Parasiittipinnarit, joita myös vapaamatkustajiksi kutsutaan, ovat tuttuja varmasti jokaiselle, joka on joskus tehnyt ryhmätöitä. Jotta ryhmäytyminen ei olisi käynyt turhan suoraviivaiseksi, niin yhden ja saman kurssin tehtävien eri osioissa ryhmäkoot saattoivat vaihdella. Tarkemmin ajatellen näin jälkeenpäin on myönnettävä, että samalla tämä on tapa saada opiskelijat kommunikoimaan toisensa kanssa ilman sen kummempia tutustumisleikkejä.

Vakiryhmän löytymisen onni

Toisilla lähipäivillä sovin kahden kanssaopiskelijan kanssa vakiryhmän muodostamisesta aina kun se olisi mahdollista. Tämän vuoden toukokuun loppuun mennessä Opiskelevien Leidien ryhmäkoko oli kasvanut seitsemään samankaltaiset työtavat omaavaan, ja saman henkiseen opiskelevaan leidiin.

Myös jatko-opinnoissa parhautta ovat mahtavat opiskelukaverit.

Ja toki myös opiskelun oheistoiminta, kuten illanistujaiset sun muut vertaiskokemusten vaihtoon ja terapeuttiseen tilittämiseen sopivat työssäkäyvän jatko-opiskelijan elämään iloa tuovat tilaisuudet. Kelan ateriatukikortin ohella YAMK-tutkintoa suorittava opiskelija on muuten oikeutettu siniseen opiskelijakorttiin, jolla saa Suomessa kaikki opiskelijaedut. Vakiryhmän myötä valkeni, kuinka antoisaa ja kivaa etenkin kirjallisten ryhmätöiden tekeminen on silloin, kun löytyy samanlainen näkemys työtavoista, ja kun jokainen kantaa vastuullisesti kortensa kekoon heittäytymättä paapottavaksi piltiksi, ja ymmärtää oman osuuden merkityksen kokonaisuudessa.

Ryhmätenttejä ja vertaisarviointia

Ryhmätentti on elämys, joka pitää itse kokea. Ryhmätentti voi toki olla hyvä oppimiskokemus edellyttäen, että ryhmäkoko on tarpeeksi pieni, ja ryhmäläisten työskentely- ja ajattelutavat sopivat yhteen. Elämäni ensimmäisessä ryhmätentissä meitä oli seitsemän. Olimme jakaneet etukäteen materiaalit ja sopineet, kuka tenttitilanteessa huolehtii ajan kulun seuraamisesta, kuka kirjaa ja niin edelleen.

Teoria oli eri asia kuin todellisuus. Ryhmätenttikysymyksen ahertaminen kakofonisessa eksoottista basaarikujaa muistuttavassa ilmapiirissä oli hermoja raastava oppimiskokemus. Yhden ryhmäläisen käyttämä, ja jo pilvessä kirjallista ryhmätyötä tehtäessä yhteiseen dokumenttipohjaan kummallisuuksia aiheuttanut Linux takkusi jälleen Office 365:en kanssa. Tilanteesta oli rentous kaukana, kun järjestelmien keskustelemattomuuden ohella samaisen ryhmäläisen asenne oli yhteistyö- ja neuvottelutaitoja kysyvässä tilanteessa ”my way or no way”. Saatiin silti ryhmätentistä arvosanaksi nelonen. Toukokuinen talousjohtamisen ryhmätentti taas oli oppimiskokemuksena erittäin onnistunut.

Ryhmätöiden ohella YAMK-opintoihin kuuluu vertaisarviointi. Vertaisarviointia tehtiin melkein joka kurssilla. Esimerkiksi loppukevään viiden opintopisteen terveysteknologian kurssilla yksilötehtävän ohjeellinen pituus oli 15-20 sivua, ja parityön 25-30 sivua. Jokaisen kurssilaisen piti oman työn lisäksi vertaisarvioida kolme työtä. Toukokuun ensimmäisen viikonlopun aikana istumalihakset olivat kovilla ja kovalevy kuumeni, kun ryhmätenttiin oli luettavaa parisataa sivua, ja lisäksi vertaisarvioitavia töitä liki 90 sivua. Lisäksi yhden kurssin toiminnalliseen luentoon oli annettu ohjeistus valmistautua lukemalla etukäteen annetusta oheismateriaalista kaksi teosta.

Alkuperäinen ajatus oppia uusia asioita jää väistämättä taka-alalle silloin, kun tehtäviä suorittaa liukuhihnalta. Kohtuus on hyvä periaate myös kerrallaan opiskeltavan materiaalin määrässä. Tarkoitus kun kuitenkin on oppia kestävästi uusia asioita, jotta tietoja voi soveltaa työelämässä ja päästä sen myötä osaltaan vaikuttamaan asioiden kehittämiseen.

Sairaanhoitajien eettisten ohjeiden mukaan ammatissa toimivan sairaanhoitajan velvollisuutena on jatkuvasti kehittää ammattitaitoaan. Tähän liittyy hoitotyön laadun jatkuva parantaminen. Koukkuun jääminen ja sammumaton jano ovat siten hyviä asioita silloin, kun kyseessä on uusien asioiden oppiminen, tietojen päivittäminen ja tiedonjano.

Blogin tekstin tarjoaa Skhole. Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.