Jan Holmberg – Ahaa-elämyksiä ja asiantuntijuutta vallattomalla otteella

Jan Holmbergin tavattuaan on vakuuttunut siitä, että jotain suurta on meneillään, mutta myös siitä, että mies on sydänjuuriaan mukana siinä, mitä hän tekee. Rautaisella ammattitaidolla ja asiantuntijan elkein Jan puhuu kuin olisimme tunteneet aina, istuneet joskus jo hiekkalaatikon reunalla taistelemassa samasta lapiosta. Jan osaa ottaa kuulijansa eikä häpeile mitään.

Juuri mitään, hän korjaisi, jos toimisi kirjoitukseni kriittisenä editoijana. Vuosien kokemus terveydenhuollon eri kentiltä ja koulutuksen monilta osa-alueilta on tehnyt Janista itsevarman ja sanavalmiin miehen. Miehen, joka on terveydenhuollon moniosaaja, alansa asiantuntija, joka saa tutustua vuosittain satoihin uusiin ihmisiin ympäri maailmaa. Kuulen, että tämä on Janista mieluisaa, ”ihan parasta”.

Jan-Holmberg-2

Jan on suorittanut ensimmäisten joukossa Suomessa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja tämän jälkeen pätevöitynyt hoitotyön opettajaksi. Tällä hetkellä hän toimii freelancerina työllistäen itse itsensä. Janin työ sisältää kliinistä psykiatrian alan hoitotyötä, kouluttamista ja hankeasiantuntijuutta niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Lisäksi Jan on kirjailija, jonka töistä tunnetuimmat ovat oppi- ja tietokirjoja. ”Antoisinta freelancerin työssä on vaihtelevuus, matkustaminen ja jatkuva oppiminen. On hienoa osallistua erilaisiin tiimeihin ja tutustua uusiin kollegoihin ja asiakkaisiin. Ihastun yhä uudelleen siihen, että saan hetkeksi uppoutua erilaisiin työympäristöihin ja mitä mielenkiintoisempiin työtilanteisiin.”

Rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen ovat Janin työskentelyä erinomaisesti kuvaavia termejä. Haastavinta freelancerin työssä on pitkiä aikoja itsekseen puurtaminen laajojen kokonaisuuksien äärellä. Myös kriisiytyneissä tilanteissa, joita voi syntyä missä vain hoitotyön kentällä, työskentely aiheuttaa omat haasteensa työlle. Freelancerin tulee aina myös muistaa, että vuosittaisen toimeentulon kokoaminen on melko monimutkainen palapeli eri työsuorituksista - sitten vasta voi huokaista, kun koko vuoden palaset on koottu onnistuneesti yhteen ja toimeentulo taattu!

Kaksi faktaa Janista:

Olen parhaimmillani haasteiden edessä. Puhelimeni soi usein silloin, kun tarvitaan luovia ratkaisuja, jämäkkyyttä ja sisua. Sovin parhaiten isoon tiimiin, jossa minulla on selkeä oma kokonaisuus, joka kokoaa palapelin palat yhteiseksi kehittämisen ja oppimisen visioksi.
Olen vaativa, mutta ymmärtävä opettaja ja kouluttaja. Haastan opiskelijat mukaan seikkailuun opittavan asian kanssa. Teorian vastapainoksi kerron paljon tarinoita ja esimerkkejä.

Jan ottaa kantaa ja koskettaa keskittymällä ajankohtaisiin ilmiöihin

Skholen asiantuntijabloggaajana toimiminen on Janille selkeästi yksi mielekäs osa palapeliä. Se on palapelin osa, joka on hänelle jo ennestään tuttu, ja ulkopuolisesta saattaa tuntua että myös helppo. Janin aiempia tekstejä luettuaan on koukussa. Kirjoitukset ovat kantaaottavia, ajankohtaisia, mutta myös tunnepitoisia, koskettavia. Jan toivoo, että hänen kirjoituksensa koskettaisivat ja herättäisivät keskustelua opiskelijoissa, opettajissa ja terveydenhuoltoalan ammattilaisissa. ”…ja kaikissa, jotka ovat kiinnostuneita oppimisesta”, kuten Jan asian tiivistää, ja jatkaa: ”Siis niille kaikille, jotka innostuvat, tutkivat, kehittävät, pohtivat ja suhtautuvat kriittisesti maailmanmenoon.” Kun tätä miestä katsoo ja kuuntelee, voi olla varma, että kirjoituksilla on sekä kysyntää että laajalti lukijoita.

Mistä Jan sitten kirjoittaa? Hän itse ei halua tehdä näkökulmille liian tiukkaa raamitusta. Elinikäinen oppiminen ja kehittyminen ovat lähellä Janin sydäntä, ja kaikki uudet oppimisen ilmiöt kiinnostavat. Saattavat kiinnostaa myös lukijoitamme, Jan pohtii. Kirjoittamisen näkökulma muodostuu oppimiseen liittyvästä tiedosta, ihmettelystä ja omakohtaisiin kokemuksiin kouluttajana. ”Erityisesti minua kiinnostaa verkko-oppiminen, mutta olen myös ikuinen oppikirjojen puolestapuhuja.”

Ensimmäisessä blogikirjoituksessa Jan käsittelee oppimiskokemuksia, joiden näkökulmaa hän ei oikeastaan ole vielä päättänyt. Jan onkin kirjoittajana luova, ja huomannut, että aihe usein löytää hänet, ja kirjoittaminen saattaa jäädä viimetippaan hänen pohtiessaan eri aiheita pitkään, monesta eri suunnasta. On kiehtovaa kuulla, miten Jan tiivistää työtään asiantuntijabloggaajana: ”Bloggaamisessa pidän juuri pienestä kurittomuudesta, vallattomuudesta ja vapaudesta kirjoittaa mielenkiintoisista aiheista.”

Kokemus oppimisen ja opettamisen perustana synnyttää ahaa-elämyksiä

Omaksi mieleenpainuvammaksi oppimiskokemuksekseen Jan mainitsee ahaa-elämykset. Ne ovat hänelle tärkeitä. Jan muistelee opiskelijaa, josta häntä varotettiin opettajana jo etukäteen. Opiskelija ei keskity, kuuntele tai suostu oppimaan mitään. Hän häiriköi ja saa opettajat raivon partaalle. ”Keskustelin nuoren miehen kanssa ennen luennon alkua ja kerroin hänelle arvostavasti, miten odotan, että luennoillani käyttäydytään ja kysyin, miten hän oppii parhaiten? Eikä minulla ei ollut koskaan hänen kanssaan ongelmia.” Jan kertoo. Kokemus tuo viisautta myös opettamiseen, ja lopuksi Jan toteaa olleensa aikoinaan koulunpenkillä melko samankaltainen nuori mies.

Lopettelemme keskustelua. Saan käyntikortin. Se on itsetehty, persoonallinen ja viimeisen päälle ajateltu: Valkoisella pohjalla on mustia palloja sekä yksi punainen pallo. Ihan kuin majakka, ajattelen, valon kantaja ja suunnan näyttäjä. Keskipiste. Juuri sellainenhan Jan on. Siinä hetkessä tiedän, että jotain suurta on takuulla meneillään, mutta myös tulollaan.

On ilo tuntea Sinut, Jan.

Haastattelijana Minna Salakari. Minnan blogiteksteissä yhdistyvät uusin tutkittu tieto ja hänen mielenkiintoiset kokemuksensa opettajana. Hän vastaa blogissa muun muassa kysymyksiin, miten hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa käytännössä ja miten nykyaikaiset ja räätälöidyt oppimismenetelmät toimivat käytännön arjessa. Lue lisää Minnasta