Hoitajat ovat täysin loppu koronakriisin hoitamiseen. Siksi tarvitaan kättä pidempiä keinoja stressin hallintaan ja hoitotyöstä palautumiseen. Tuleva kesäloma on oiva aika panostaa omaan työssäjaksamiseen ja hyvinvointiin.
a-4

Apu stressiin hallintaan löytyi Skholelta

Yllätyksekseni löysin Skholen oppimisalustalta hoitajan palautumiseen tukea. Liftedin verkkokurssilla pohditaan muun muassa kysymystä: Mitä laadukkaampi palautuminen ja tehokkaampi stressinhallinta mahdollistaisi elämässä? Hyvä kysymys.

Hoitajan työ oli jo ennen koronakriisiäkin stressaava. Niukat resurssit, tarkkuusvaatimus ja jatkuvat keskeytykset kuormittavat hoitotyössä. Edellytys paineensietokykyyn ja päivittäinen tunteiden vuoristorata ovat jokaiselle hoitajalle tuttuja työkavereita. Uutuutena on stressi siitä, että vie hoitajan koronavirustuliaisen töistä kotiin.

Hyvä/paha työstressi hoitotyössä

Kohtuullinen työstressi on hoitotyössä tarpeellista. Se saa aistit terävöitymään ja näkemään ongelmat haasteina. Onnistuminen tiukoissa hoitotyön tilanteissa lisää työmotivaatiota. Leimallista on, että hyvä stressi on ajoittaista. Se helpottuu tauoilla, levolla tai lomalla.

Kun hoitajan ja työyhteisön keinot eivät riitä selviytymiseen työn vaatimuksista, haasteista ja uhista, niin hoitajan toimintaedellytykset hoitaa työnsä heikkenevät. Stressi läikähtää yli, kun stressihormoni, kortisoli, aktivoituu ja pysyy pitkään korkealla tasolla.

Kokemus hoitotyöstä suoriutumisesta muuttuu puolustuskyvyttömyyden tunteeksi. Se uhkaa hyvinvointia ja johtaa turhautumiseen, pettymyksiin ja väsymiseen. Kokemus on murskaava ja kokonaistavaltainen. Stressi ei helpota enää lomista tai lyhyistä sairauslomista huolimatta. Silloin hyvät neuvot ovat kalliit.

Palautuminen on stressikuorman vähentämistä

Palautuminen raskaasta hoitotyöstä vaatii omat veronsa. Erityisesti, kun on kyse kolmivuorotyöstä. Vuorotyö ja pitkittynyt stressi on yhdistetty moneen eri vaivaan. Niitä ovat esimerkiksi liikuntaelinten kiputilat, sydän- ja verisuonitaudit ja mielenterveyden häiriintyminen.

Palautumisessa on pureuduttava fyysisen, henkisen ja emotionaalisen stressikuorman henkilökohtaisiin syntymekanismeihin. Yhden näistä stressityypeistä kasvaessa myös muut lisääntyvät. Kaiken A ja O on stressireaktioiden tunnistaminen ja niiden rauhoittaminen ajoissa.

Hoitaja on täysin loppu – palautuminen käytännössä

Skholen ja Liftedin verkkokurssi ohjaa hoitajaa kirjoittamaan pari minuuttia päivässä stressipäiväkirjaa. Toisena tehtävänä on miettiä turhan stressin aiheuttajia ja niihin vaikuttamista. Palautumista työpäivän aikana treenataan muun muassa tietoisella rauhoittumisella, lyhyellä taukojumpalla ja rentouttavalla mindfulness-harjoituksella.

Akkujen lataamista työpäivän jälkeen edistävät vaikkapa lukeminen, mielimusiikin kuuntelu, hieronta tai luonnossa samoilu, kurssilla kerrotaan. Hoitaja ohjataan työterveyshuollon palvelujen käyttöön, jos oma-apukeinot eivät tuota tulosta. Verkkokurssin stressin hallinnan ja palautumisen keinojen kokeilu ei varmasti tee huonoa yhdellekään hoitajalle, päinvastoin. Ja joskus tämä koronakriisikin on taputeltu.

Lue myös: Hoitajien mieli kuntoon – koituisi miljoonien säästöt?

Jan Holmberg on terveysalan monitoimimies. Hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Janilta sujuu somemanagerointi, oppimateriaalien tekeminen ja bloggaaminen yhtä hyvin kuin kansainvälisissä hankkeissa luoviminen. Hän on koukuttava kirjoittaja, jonka mottoja ovat rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen. Vapaa-ajalla hän lukee, kuuntelee ja pyrkii keskittymään tärkeisiin hetkiin ja ihmisiin elämässään.

Blogin tekstin tarjoaa Skhole
Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.
Kokeile Skholea kaksi viikkoa ilmaiseksi!