Hoitajan toiveet joulupukille

Hyvä joulupukki.

Tänä jouluna toivon, että ihmiset viettäisivät tunnelmallisen joulun pienessä porukassa kotona, jottei koronavirus leviäisi hallitsemattomaksi. Toivon, että kotijouluihin kuuluisi mahdollisimman vähän rähinäviina, väkivalta ja viranomaiset. Kotihoito ehtisi ilahduttaa yksin asuvia vanhuksia ja kotisairaala tukea monen ihmisen viimeistä joulua kotona.

Toivon kaikkein haavoittuvaisimmille ihmisille lahjoituksia, lohtua ja hoivaa. Sitä, että hoitopaikoissa ja ensisuojissa olisi vielä tilaa kovan elämän väsyttäneille. Heidän väsymyksensä, kivut ja turhautumisensa hellittäisivät edes jouluna hetkeksi.

Läheisille ja omaishoitajille toivon oman näköistä joulua. Sellaista, jossa apua saa myös loppuvuoden pyhäpäivinä. Henkireikää arjen keskelle, joka löytyisi joulun tärkeimmästä sanomasta. Rakkaudesta.

Toivon, että kaikkiin työvuoroihin saadaan tänä jouluna järjestettyä hoitohenkilökuntaa ja sijaiset. Sitä, että ympäri Suomen olisi mahdollisimman vähän hoitajien sairauslomia ja koronakaranteeneja. Joulupukki palkitsisi hoitohenkilökunnan ruhtinaallisella joululahjalla juuri tänä koronakriisin vuonna.

Toivon, että edes suurin osa hoitajista saisi pitää jouluna riittävän hengähdystauon koronakriisistä. Istua hetkeksi alas rakkaittensa kanssa viettämään joulua, vaikka videoyhteyden avulla. Sitä, että joulumieli valtaisi jokaisen rauhalla ja ilolla poikkeusolojen keskelläkin.

Toivon, että kaikkiin sairaaloihin laskeutuisi joulun pyhiksi rauha. Asiakkaat tai potilaat saisivat viettää henkilökunnan kanssa joulua. Jokainen saisi jotain pientä hyvää, mahdollisuuden ihastella joulukoristeita ja toipua maailman melskeestä. Jokaista ilahduttaisi puhelinsoitolla tärkeä ja rakas ihminen.

Hoitotyön opettajana toivon, että jokainen opiskelija voisi unohtaa jouluna edes viikoksi koulutyöt. Viettää aikaa itsekseen, perheen kesken tai keikkatöissä. Toivon, että etäopinnot ovat sujuneet hyvin ja ensi vuonna näkisimme taas enemmän kasvokkain.

Päättäjille ja viranomaisille toivon viisautta ja laupeutta saada Suomi jaloilleen tämän kriisin jälkeen. Toivon, että joulupukin konttiin on tänä vuonna sujahtanut mahdollisimman monta kotimaisen yrityksen tuotetta. Ja joulupöytään katettaisiin monia lähituottajien tuotteita.

Tämä toivelista voi olla sinulle liian pitkä, vaikka jouluna ihmeisiin kykenetkin. Siksi toivon voivani tänä vuonna auttaa sinua. Tärkein toiveeni on, että me kaikki lahjoittaisimme tänä jouluna toisillemme hetken aikaamme.

Jan

Jan Holmberg on terveysalan monitoimimies. Hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Janilta sujuu somemanagerointi, oppimateriaalien tekeminen ja bloggaaminen yhtä hyvin kuin kansainvälisissä hankkeissa luoviminen. Hän on koukuttava kirjoittaja, jonka mottoja ovat rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen. Vapaa-ajalla hän lukee, kuuntelee ja pyrkii keskittymään tärkeisiin hetkiin ja ihmisiin elämässään.