Hoitaja, miten työsi kesäsijaisena sujuu?

Ihan ensimmäiseksi haluan kiittää sinua hoitaja, joka teet hikihatussa töitä kesäsijaisena. Toiseksi haluan kysyä, miten työsi kesäsijaisena sujuu? Nämä ovat kaksi asiaa, jotka oman urani alkutaipaleella kokeneilta hoitajilta usein unohtuivat.

Muistan, miten poikki olin kesätöissä osastolla ensimmäisten työviikkojen jälkeen. Tunsin itseni tyhmemmäksi kuin koskaan aiemmin elämässä. Muistettavaa, osattavaa ja kiirettä hoitotyössä riitti. Nakki viuhui sellaisiin työtehtäviin, joista moni vakituinen hoitaja oli saanut tarpeekseen.

Hoitoala oli ehdottomasi minun juttuni

Hoitoala oli ehdottomasti minun juttuni. Olin innostunut ja loputtomasti kiinnostunut ihmismielestä ja kehon toiminnasta. Halusin olla osa ammattilaisia, jotka muuttavat yksittäisen ihmisen tai perheen elämän paremmaksi.

Ihailin kokeneita hoitajakollegoitani. Vähän panikoin, kun perehdyttäjäni ja mielestäni parhaimmat hoitajat jäivät viikkokausiksi lomalle. Kasvoin kesäsijaisuuden aikana valtavasti hoitajan ammatissa. En halunnut osaksi hoitajien kuppikuntia, vaan oppia hyvää hiljaista hoitamisen tietotaitoa minua kokeneemmilta.

Vastuu painoi, mutta opin potilailta elämästä

Muistan, miten vastuu painoi voimakkaasti harteitani lysyyn. Oli vaikea arvioida, miten paljon sai kysyä ja miten paljon hoitotyön kesäsijaiselta odotettiin itsenäistä osaamista. Siksi luin yötä päivää lisätietoa hoitotyön verkkokursseista ja oppikirjoista. Kertasin muistiinpanojani ja tein hoitotyöhön muistisääntöjä. Sovelsin, kokeilin hoitotyön teorioiden kestävyyttä käytännössä ja kieltämättä välillä sähläsinkin.

Opin potilailta ja heidän läheisiltään valtavasti asioita elämästä ja hoitotyöstä. Olen edelleen kiitollinen siitä ymmärryksestä, jota niin monet potilaat osoittivat hoitajan alkua kohtaan. Eivät menettäneet hermojaan, kun minun piti käydä kysymässä kokeneemmalta kollegalta, toimenpiteet kestivät, enkä oppinut kaikkea kerralla.

Toivon sinulle monta pientä tärkeää asiaa

Toivon sinulle monta pientä tärkeää asiaa kesäsijaisena. Sitä, että olet saanut riittävästi perehdytystä ja mentorointi tai työnohjaus pelaa. Sinulla on varma tunne ainakin siitä, että uskallat aina kysyä neuvoa, jos tunnet itsesi epävarmaksi. Sitä, että nimesi muistetaan viimeistään parin viikon jälkeen työpaikalla.

Toivon hartaasti, että sinut on otettu hyvin vastaan ja pääset osaksi reilua hoitajien porukkaa. Työantaja on ymmärtänyt, että sinusta saattaisi kasvaa huippuhyvä tyyppi juuri heille töihin. Ne ovat kaikki pieneltä vaikuttavia asioita, mutta yhtä aikaa tavattoman tärkeitä juuri sinulle. Hoitajapulassa kun sinulla on jatkossa varaa valita, missä hoitotyötäsi teet.

Muista kysyä kesäsijaisena itseltäsi yksi kysymys

Kaikkein eniten toivon sinulle, että pidät itsestäsi hyvää huolta. Venyt vain sen verran, kun rahkeesi riittävät. Käytät kaikki keinosi palautumiseen vapaa-ajallasi. Muista, ettei potilastapausten miettiminen tai unettomat stressiyöt auta sinua, työryhmääsi tai potilaitasi yhtään. Monen hoitajan näen esimerkiksi lyövän musiikit täysille, painuvan harrastamaan hikiliikuntaa tai sulkevan potilaskansiot päässään työmatkan aikana.

Muista kysyä itseltäsi useaan otteeseen kesän aikana seuraava kysymys. Miten minulla sujuu kesäsijaisena? Mieti sitten tarkkaan, mitä kysymykseen vastaat ja miksi. Takaan, että tulet muistamaan tämän kesäsijaisuuden vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Siitä syystä itsellesi antama vastaus on tärkeämpi, kun vielä osaat edes aavistaa.

Lue myös: Hyvät hoitajakollegat – ohjaaminen ja oppiminen eivät lopu.

Jan Holmberg on terveysalan monitoimimies. Hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Janilta sujuu somemanagerointi, oppimateriaalien tekeminen ja bloggaaminen yhtä hyvin kuin kansainvälisissä hankkeissa luoviminen. Hän on koukuttava kirjoittaja, jonka mottoja ovat rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen. Vapaa-ajalla hän lukee, kuuntelee ja pyrkii keskittymään tärkeisiin hetkiin ja ihmisiin elämässään.