Edessä loistava tulevaisuus - mutta hallitsetko työelämän pelisäännöt?

Olet sopinut työhaastattelun, mutta päätit jättää sen väliin? Ehdit luvata aloittavasi työt uudessa työpaikassa, mutta muutit mielesi? Mitä tarkoittaa työsopimuksen allekirjoittaminen?

Tahdikas tapa toimia kertoo muiden ihmisten huomioon ottamisesta ja arvostamisesta. Kuinka välttää karikot matkalla menestyksen satamaan? Tässä viisi vinkkiä etenkin työuransa alussa oleville hoitoalan ammattilaisille. Osaa ja onnistu!

1. Älä polta siltoja takanasi

Jos olet sopinut työhaastattelun, mutta mielesi muuttuu, niin ilmoita peruutuksesta. Oharien tekeminen ja se, ettei edes vaivaudu ilmoittamaan päätöksestään on lyhytnäköistä. Se kertoo myös epäkypsästä työntekijästä. Voinet kuvitella, millainen vaikutelma jää sille haastattelijalle, joka odotettuaan turhaan työnhakijaa haastatteluun soittaa epätietoisena myöhässä olevan työnhakijan perään - vastausta saamatta?

Työelämässä pienillä teoilla, sanoilla ja eleillä on joskus yllättävän kauaskantoinen tai suuri merkitys. Niin hyvässä kuin pahassa.

Hoitotyön maailmassa piirien pienuus saattaa joskus yllättää. Erikoisalojen ammattilaiset tuntevat toisiaan. Ihan sama? Et ehkä tule ajatelleeksi, että vuoden tai parin kuluttua hakiessasi seuraavaa kiinnostavaa työpaikkaa saatat olla tekemisissä saman haastattelijan kanssa. Fiksusti toimiva osaa ajatella nykyhetkeä kauemmas. Ja toimii suoraselkäisesti myös silloin, kun oman päätöksen kertominen tuntuu epämukavalta, tylsältä tai kiusalliselta.

2. Hyvän ensivaikutelman tekeminen on ainutlaatuinen tilaisuus

Kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa ensivaikutelmaan saapumalla työhaastatteluun ajoissa, ja olemalla hyvin valmistautunut. Terveydenhuollon yksiköissä ja sairaaloissa potilasta ei yleensä kätellä. Työhaastattelutilanteessa kättely kuuluu asiaan. Tervehdi kaikkia paikalla olijoita. Varaa aikaa työhaastatteluun, ja huolehdi ettei luurisi ala luritella kesken työhaastattelun.

Sivuuta viileän tyylikkäästi se mahdollisesti tuntemasi houkutus, että alkaisit haukkua nykyistä tai entistä työpaikkaa. Lienee sanomattakin selvää, että työhaastattelutilanteessa kiroilu ei ole plussaa. Ensivaikutelmaa ei voi muuttaa jälkikäteen, joten siihen kannattaa panostaa. Haastattelun lopussa kiitä siitä, että sait tulla. Päälle napakka kättely ja hyvänpäiväntoivotukset. Jes!

girl-1424994_640-3 Kuva Pixabay

3. Työsopimus luo oikeuksia ja velvollisuuksia

Työsopimus voidaan tehdä kirjallisesti, suullisesti tai sähköisesti. Se, että allekirjoittaa työsopimuksen tarkoittaa sitä, että sitoutuu tekemään työnantajalle määrättyjä töitä palkkaa ja muita etuja vastaan. Eli työntekijä myy aikaansa työnantajalle korvausta vastaan. Työsopimuksen tekeminen luo työntekijälle ja työnantajalle oikeuksia ja velvollisuuksia.

Silloin kun työntekijä on allekirjoittanut työsopimuksen, mutta ei aloita työntekoa sovitun mukaisesti tultuaan toisiin ajatuksiin, voi työsopimuksesta vetäytyä vain noudattamalla irtisanomisaikaa. Mikäli näin ei tapahdu, työntekijä saattaa joutua maksamaan työnantajalle korvausta työsopimuksen rikkomisesta. Lue lisää työsopimuksen tekemisestä tästä tai täältä.

4. Uutena työntekijänä olet sijoitus

Uuden työntekijän hakeminen, valitseminen ja palkkaaminen vievät usean henkilön työaikaa. Uuden työntekijän koulutus ja hyvä perehdytys ovat tärkeitä asioita. Ne myös vaativat perehdyttäjältä ja perehdytettävältä aikaa ja panostusta. Perehtyjä tiimissä vaikuttaa aina tiimin kokonaissuoriutumiseen. Oli uusi kollega sitten vasta-alkaja tai jo työuraa omaava, niin joka tapauksessa vie aikansa, ennen kuin tulokas on kasvanut ammatillisesti siten, että pystyy toimimaan tiimin täysipainoisena jäsenenä.

Uuteen työntekijään kohdistuu paljon odotuksia.

Joskus käy niin, että rekrytointi ei ole onnistunut. Siihen on monia syitä. Se on myös työelämää. Siksi on koeaika. Koeaika antaa sekä uudelle työntekijälle että työnantajalle mahdollisuuden harkita, vastaako tehty työsopimus etukäteisodotuksia. Koeaika on molempien etu.

5. Toimi tilannetajuisesti

Työn ulkopuolella on muuta elämää. Siitä huolimatta uudessa työpaikassa ei kannata heti alkajaisiksi pyytää vapaata. Tai alkaa puhua loman pitämisestä. Toki löytyy tilanteita, jolloin on järkevää ottaa vapaatarve puheeksi jo ennen uudessa työssä aloittamista. Esimerkiksi silloin, kun ennen uudessa työssä aloittamista tietää, että tarvitsee tietyn ajankohdan vapaaksi, vaikka omien valmistujaisten vuoksi.

Ensivaikutelma alkaa työhakemuksesta - 3 vinkkiä kuinka onnistut

1. Hyvä työhakemus on selkeä ja huolellisesti laadittu. Siinä on haettavaan työtehtävään täsmennetty lyhyt ja ytimekäs saate.
  2. Muista oikeinkirjoitus ja isot alkukirjaimet! Pienillä alkukirjaimilla kirjoitettu etu- ja/tai sukunimi antaa hakijasta huolimattoman vaikutelman.
  3. Tarkista, että ansioluettelo eli CV (Curriculum Vitae) on päivitetty kaikilta osin ajan tasalle. CV laitetaan työhakemuksen liitteeksi.

Millaisia kokemuksia sinulla on työnhausta hoitoalalla? Entä työhaastatteluista?