Computer says no - Skholen käyttövinkki 5/52

fuyong-hua-tEMU4lzAL0w-unsplash

Skhole on selainpohjainen verkkopalvelu. Tämä tarkoittaa sitä että kunhan sinulla on käytössäsi verkkoyhteydellä varustettu laite - älypuhelin, tabletti tai tietokone - on Skhole ulottuvillasi missä ja milloin tahansa. Kirjaudu Skholen oppimisympäristöön osoitteessa app.skhole.fi ja palvelu on käytössäsi.

Näin siis tulisi olla. Mutta ihan aina ei ole.
Palvelumme toimii erinomaisen vakaasti, käyttökatkoja on vähän ja ne ovat lyhyitä. Tietoturvamme on hyvä ja sitä kehitetään jatkuvasti. Silti toisinaan palvelu ei toimi.

Syitä tähän voi olla lähes lukemattomia, mutta esittelen niistä muutaman sekä mahdollisia ratkaisuja ikävään tilanteeseen. Ja nämä vinkit toimivat muuten muissakin verkkopalveluissa, kannattaa siis painaa mieleen.

florian-olivo-aj2L0-Gb7NE-unsplash

Skholeen tehdään päivitystä

Koska kehitämme palveluamme jatkuvasti ja huolehdimme ajantasaisesta tietoturvasta Skholea päivitetään käytännössä taukoamatta, useita kertoja viikossa. Normaalit päivitykset ajoitamme aina niin ettei silloin ole käynnissä kokeita. Isommat päivitykset sijoitetaan aikaiseen aamuun, jolloin käyttäjiä on vähiten. Myöhäisillassa emme päivitä koska koska palvelumme on yllättävänkin suosittu öiseen aikaan. Yövuorossa on tietysti usein aikaa päivittää osaamistaan ja hyvä niin. Jos siis tahmeus johtuu päivityksestä se ei kestä muutamaa minuuttia pidempään.
Hae kuppi kahvia, tämä ei kestä kauaa.

michael-geiger-JJPqavJBy_k-unsplash

Skholeen kohdistuu palvelunestohyökkäys tai muu hakkerointiyritys

Olemme verkkopalvelu siinä missä mikä tahansa muukin ja aina toisinaan myös meitä kiusataan hyökkäysyrityksillä. Nämä hakkereiden luomat kiusat jumittavat pahimmillaan Facebookin tai NASA:n palvelut, emmekä me ole paljoa parempia. Parhaassa tapauksessa kiusa näyttäytyy palvelun hitautena, mutta voi myös estää palvelun käytön kokonaan. Näissä tapauksissa meidän tekniikan tiimille tulee välitön tieto ja lähes aina he ovat jo ratkomassa ongelmaa jo ennen kuin se huomataan käyttäjien toimesta. Onneksi tämä on hyvin, hyvin harvinaista ja tapahtuu harvemmin kuin kerran vuodessa.
Pahoittelemme ikävyyttä, teemme kaikkemme että palvelu on pian käytössänne.

sebastian-herrmann-oMpknr7yi7g-unsplash

Päivitys menee vikaan

Käsi pystyyn virheen merkiksi. Vaikka testaamme huolella kaikki päivityksemme testipalvelimilla, joskus inhimillinen virhe pääsee läpi ja hyvää tarkoittava päivitys saa Skholen yskimään. Yleensä yskähdys on nopea, ovathan tekniikan tiimimme jäsenet varpaillaan päivityksistä muutenkin. Joskus sattuu niin että testauksesta huolimatta ilmenee päivityksen jälkeen ongelmia. Erityisen kinkkisiä nämä ovat jos ne ilmenevät viiveellä, koska silloin vian löytyminen voi kestää hetken. Ja tietysti se pitää korjata. Ja päivittää palvelu uudelleen. Harvinaisempaa kuin palvelunestohyökkäys muttei mahdotonta.
Tiimimme paiskii töitä ja näppäimistö savuaa. Palvelu palautuu normaaliin pahimmillaan jopa tunnin viiveellä. Asiakaspalvelumme huomaa työkuorman. Toimistolta kotiin lähtiessä sataa räntää vaakatasossa päin naamaa ja koirallakin on vatsa sekaisin. Ainakin siltä se tuntuu.

jason-yu-qpZFTRM-Bec-unsplash

Selaimen välimuisti aiheuttaa harmeja

Vaihda selainta. Tai kokeile incognito-tilaa selaimessa. Hämmästyttävän usein tästä löytyy apu. Tämä saattaa ratkaista jopa tilanteen aiemmissa ongelmatapauksissa.

Lopuksi pieni aasinsilta selaimiin yleensä. Skholea käytetään seuraavasti eri selaimilla:

• Chrome (53,61%)
  • Safari (14,09%)
  • IE (11,21%)
  • Edge (9,18%)
  • Firefox (8,17%)

Suosittelemme Chromea ja puolet sitä käyttääkin. Sen sijaan hieman huolestuttavaa on Internet Explorerin laaja käyttö, toivottavasti tämä kirjoitus saa muutaman lopettamaan sen käytön sillä Microsoft ei ole tukenut selainta enää vuosikausiin eikä sen käyttöä verkkoselaimena suositella.

Mikäli huomaat ongelmia Skholen palvelun käytössä olethan ystävällisesti yhteydessä asiakaspalveluumme chat-ikkunan kautta! Teemme palveluamme teitä varten ja antamanne palaute sekä raportoimanne ongelmat ovat avainasemassa palvelun kehittämisessä.

Lauri Skholelta