Back to school - Näillä eväillä lukuvuoteen

Uusi lukuvuosi on aina uuden alku, minullekin. Kouluun saapuu uusia oppilaita ja vanhoja on ikävä. On jännittävää nähdä, kuinka minulla synkkaa uusien oppilaiden kanssa. Minulla on aikaa luoda luottamusta ja avointa suhdetta oppilaisiin kolmen vuoden ajan. Toki osa heistä jatkaa lukiossa ja tuttavuutemme syventyy.

En ajattele olevani pelkästään koulun terveydenhoitaja, ajattelen olevani yksi koulun aikuisista. Meillä kaikilla koulun aikuisilla on sama tehtävä: Antaa oppilaille uskoa itseensä, tukea heitä heidän kasvussaan ja auttaa heitä itse löytämään vahvuutensa. Kun siinä yhdessä onnistumme, nuoret tekevät valintoja jotka edistävät heidän terveyttä ja hyvinvointiaan. Tässä haastavassa tehtävässä auttaa...

Innostus

Ilo ja innostus

On taito olla innostunut joka päivä. Iloa ja innostusta voi myös oppia. On tärkeää opetella aktiivisesti löytämään ne asiat, mitkä tuovat iloisen mielen ja inspiraatiota, innostusta. Oma olotila kun heijastuu suoraan asiakkaisiin. Terveyden edistäminen ei nuorten parissa voi olla tylsää, tasaista tai ilotonta, eikä asiantuntijuuden tarvitse olla jäykkää eikä vakavaa. Arvovalta ammattilaisena ei karise, vaikka tekisi välillä jotain hassua tai hulvatontakin. Vaikka lähes joka päivä vastaanotollani puhutaan myös vakavista asioista, kuten esim. mielialaongelmista, viiltelystä, kiusaamisesta, vanhempien alkoholiongelmista yms. haluan välittää iloa ja innostusta sekä hyvää mieltä ihaniin asiakkaisiini.

Kyky ajatella nurin kurin

Tämä tarkoittaa minulle kahta asiaa.

1. Asiat eivät ole aina sitä miltä näyttää. Pitää osata nähdä asioiden taakse ja lukea rivien välistä. Nuori ottaa usein kontaktia muiden asioiden varjolla. Käydään näyttämässä kipeää sormea tai rampataan vastaanotolla usein päänsäryn vuoksi. He haistelevat ilmapiiriä, voidakseen kertoa todellisen vastaanotolla käynnin syyn.

2. Asioita voi tehdä myös eri tavalla. Esimerkiksi terveystarkastuksen ei tarvitse aina tapahtua vastaanotolla. Se voidaan tehdä osin vaikka porukalla luokassa tai kävelyllä metsässä. Monesti tekemisen yhdistäminen jutteluun saa nuoret avautumaan. Tai olen kutsunut väkeä auttamaan minua. Esim. minä olen sujuvasti käyttänyt eri toimijoita päihdekasvatuksessa, seksuaaliterveyden edistämisessä ja tapahtumien järjestämisessä. Vastapalvelukseksi olen käynyt auttamassa heitä.

Outi-Nurinkurin

Kouluterveydenhoitajan työ ei ole tänä päivänä enää pelkkää vastaanotolla tapahtuvaa työtä. Koululaiset haluavat muuta. Se on niin monipuolista kuin itse haluan siitä tehdä ! Voit seurata päivittäistä työtäni snapchatissa. Löydät mut käyttäjätunnuksella @kouluouti

Nyt kommentiboxi kiehumaan. Kerro ajatuksiasi ilon ja innostuksen merkityksestä hoitotyössä. Puhutaanko näistä tärkeistä asioista koulutuksen aikana?

Kuvat: Heli Kaipio