8 syytä, miksi hoitajat hakeutuvat hoitoalalle

Olen tavannut urani aikana tuhansia hoitajia. Puhunut hoitajakollegoideni kanssa ummet ja lammet, erityisesti yövuoroissa. Aika ajoin pohtinut myös hoitotyön opiskelijoiden kanssa, mikä on saanut heidät hakeutumaan hoitoalalle. En ole heti luovuttanut vastattaessa takaisin jonkun vaan tuntuneen hoitotyössä omalta.

Alla oleva lista on vuosikymmeniä jatkuneiden keskustelujen ja pohdintojen tulos. Yritys ymmärtää, mikä hoitotyössä kiehtoo siinä määrin, että siitä tulee ammatti. Seuraavana siis 8 syytä, jotka saavat hoitajan hakeutumaan hoitoalalle, ole hyvä.

a-10

1. Merkitys

Koronavuosi herätti meidät miettimään elämän ja työn syvempää tarkoitusta. Hädässä olevien auttaminen, virustaudilta suojautumisen merkitys ja hoitajien työ. Ne tunkeutuivat mediasta suomalaisten olohuoneisiin. Yksi hoitoalan tärkeimpiä vetovoimatekijöitä on ollut pitkään työn merkityksellisyys. Oman työn vaikutus on myös laajempi työelämän megatrendi, joka vahvistunee entisestään koronan jälkeisessä ajassa.

2. Roolimalli

Hoitajakollegani kommentoi hauskasti, että geenit pakottivat hoitotyöhön. Siitäkin huolimatta, että hän yritti pyristellä sukuvikaa vastaan, ja valmistua toiselle alalle. Hän tarkoitti sutkautuksellaan, että suurin osa sukulaisista työskentelee sote-alalla. Toinen muistelee lapsuudesta tuttua sairaanhoitajaa, joka painui elävästi mieleen. Monelle roolimallien vaikutus tai ihailu on suuri syy hakeutua hoitotyöhön, vaikkei sitä itse heti tiedostaisi.

3. Ajautuminen

Olen kuullut todella monen hoitajakollegan ajautuneen hoitoalalle. Heillä ei ole ollut hajuakaan, mitä haluaisivat isona tehdä. He ovat päätyneet hetken mielijohteesta tai jonkun kehottamana lukemaan hoitajan tutkintoa ja valmistuneet. Saaneet sitten sattumien summana työpaikan. Suurin osa on kasvanut ja kiinnittynyt hoitajan työhön. Osa vannoo voivansa sopivan tilaisuuden tullen jatkaa ajelehtimistaan työelämässä.

4. Työttömyys

Yhä useampi hoitajan uratarina alkaa työttömyydestä, huonosti päättyneistä yt-neuvotteluista, töiden loppumisesta tai entisen työn kannattavuuden katoamisesta. Hoitoalan koulutus voidaan aloittaa vaikkapa ammatinvalintatestien perusteella tai työvoimapoliittisena koulutuksena. Tärkeää on, että hoitajalla riittää töitä myös tulevaisuudessa. Erityisesti kuntatyönantaja koetaan varmaksi palkanmaksajaksi tuulisilla työmarkkinoilla.

5. Unelma

Työskentely hoitajana on yksi niistä ammateista, joista lapsena haaveillaan. Osa tuntee suurta vetovoimaa hoitajan työtä kohtaan. Haluaa olla avuksi ja hoitaa potilaita. Hoitajaksi valmistuminen ja töiden aloittaminen on sellaiselle ihmiselle unelmien täyttymys. Osa harmittelee edelleen, ettei koskaan valmistunut hoitajaksi. Osa opiskelee vielä myöhemmälläkin iällä hoitajaksi valmistuakseen vihdoin unelma-ammattiinsa.

6. Auttaminen

Kysyttäessä opiskelijoilta syytä hoitotyön opintojen aloittamiseen kaksi sanaa on ylitse muiden: auttamisen halu. He haluavat työskennellä toisen ihmisen rinnalla myötä- ja vastoinkäymisissä, olla avuksi. Auttamisen halu ja inhimillisen kärsimyksen helpottaminen ovat niin yleisiä vastauksia, että niitä osaa odottaa hoitajilta. Olisikin vaikea kuvitella hoitajaa, joka ei haluaisi ikinä auttaa ketään.

7. Kiinnostus

On niitäkin, jotka ovat kiinnostuneita itse hoitoalasta, eivät niinkään hoitajana työskentelystä. He haluavat tutkia esimerkiksi terveyden ja sairauden tai syntymän ja kuoleman kysymyksiä yhdessä työryhmän, potilaan ja hänen läheistensä kanssa. Heitä kiehtoo ikään kuin hoitotyön tekninen toteutuminen ja potilaan kokemus hoitoprosessista. He kehittävät mielellään hoitotyötä ja kokeilevat eri tapoja toimia osana hoitotyötään.

8. Kokemus

Yllättävän moni hoitaja on itse tai läheisen vakavasti sairastuessa tutustunut hoitotyöhön. Seurannut tarkasti ja läheltä hoitajien työtä. Miettinyt, millaista olisi olla hoitajana ja kohdata itsensä tai läheisensä kaltaisia potilaita. Ollut kiitollinen saamastaan tuesta, avusta, hoivasta, kohtaamisista, ja rauhallisen varmoista otteista. Siitä se ajatus on sitten lähtenyt. Lopulta he ovat löytäneet itsensä tekemästä hoitotyötä.

Mitä lisäisit listaan?

Lue myös: Sairaanhoitajan työ – 4 asiaa, jotka olisin halunnut tietää etukäteen.

Jan Holmberg on terveysalan monitoimimies. Hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Janilta sujuu somemanagerointi, oppimateriaalien tekeminen ja bloggaaminen yhtä hyvin kuin kansainvälisissä hankkeissa luoviminen. Hän on koukuttava kirjoittaja, jonka mottoja ovat rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen. Vapaa-ajalla hän lukee, kuuntelee ja pyrkii keskittymään tärkeisiin hetkiin ja ihmisiin elämässään.