5 syytä, mistä hoitaja on työssään onnellinen

5-syyta---mista--hoitaja-on-tyo-ssa-a-n-onnellinen_14.7.2020_Pexels
Katselin Skholen tekemiä haastatteluja sairaanhoitajan ammatista. Työstään kertoivat psykiatrinen, kotisairaanhoidon ja yrittäjänä toimiva sairaanhoitaja. Usein katson tällaisia haastatteluja kriittisellä silmällä. Tällä kertaa aloin pohtia, mikä tekee hoitajasta työssään onnellisen. Seuraavana on siis viisi syytä, mistä hoitaja voi olla työssään onnellinen.

1. Merkityksellinen työ

Ihan ykkösjuttuja hoitajan työssä on sen merkityksellisyys hoidettavalle, hänen läheisilleen, erilaisille yhteisöille ja koko Suomelle. Hoitotyön päämääränä on auttaa hoidettavaa elämään ihmisarvoista elämää. Mikä on sen hienompaa, kun sanoa suojelevansa työkseen ihmiselämää? Hoitaja on usein se ammattihenkilö, joka on paikalla ihmisen ensimmäisestä henkäyksestä viimeiseen. Jos viettää kolmasosan valveillaoloajastaan töissä, niin eikö se aika kannata viettää työssä, jonka kokee syvästi merkitykselliseksi itselleen ja muille?

2. Autettava saa apua

Hoitotyö kuuluu niihin ammatteihin, joissa työn jälki on usein konkreettista, vaikkei sitä aina heti huomaisi. Hoitajan onnellisuutta lisää se, että hän saa olla osa tiimiä, jonka räätälöidyn työn tuloksena autettava saa apua. Yksi saa oireensa kuriin, toiset vievät kotiin maailman ihanimman nyytin ja kolmas saa arvokkaan kuoleman. Inhimillisyys ja elämän tärkeimmät asiat ovat hoitotyössä aina käsin kosketeltavasti läsnä.

3. Hoitajaa ei tarvita

Harvassa työssä voi sanoa, että onnellisuutta tuottaa se, ettei asiakas tarvitse enää työntekijää. Hoitotyössä näin on. Hienoimpiä hetkiä on, kun hoidettavan omat siivet alkavat jälleen kantaa. Mitä monimutkaisemmasta terveysongelmasta on ollut kyse, sitä kauniimmalta sana kiitos autettavalta hoitajan korvaan kuulostaa. Apua tarvinneet muistavat hyvät hoitajansa vielä vuosienkin jälkeen. On hienoa ajatella, että oma työ on tehnyt toisen ihmisen onnelliseksi.

4. Mahtavat työkaverit

Monet sanovat työkavereiden olevan työpaikan suola ja tärkein asia. Harvassa ammatissa olen kuitenkaan tavannut sellaista tiimihenkeä, jota hoitotyö vaatii. Hoitajilta vaaditaan muun muassa paineensietokykyä, tarkkuutta, taitavuutta, pelisilmää, huumoria ja kykyä toimia muuttuvissa tilanteissa. Tiukoissa tilanteissa on tiedettävä, että hoitajakollegat ovat ajan tasalla. Hoitotyössä kun ei voi koskaan luovuttaa. Viimeiseen saakka on tehtävä kaikki mitä tehtävissä on. Siitä syystä mahtavat työkaverit ovat tärkeitä, ja tekevät hoitajan onnelliseksi.

5. Arvostettu ammatti

Hoitajien ammatit löytyvät vuosi toisensa jälkeen arvostetuimpien ammattien kärjestä. Hoitotyön ammattilaisten tärkeys tunnistetaan erityisesti silloin, kun yhteiskunta kohtaa järkyttäviä tapahtumia. Hoitajat ovat muiden ammattilaisten kanssa ympäri vuorokauden paikalla tilanteissa, jotka uhkaavat ihmisten henkeä, arkea, toimintakykyä ja hyvinvointia. Hoitajan tekee onnelliseksi se, että niin historiallisissa kuin arkisissakin hoitotilanteissa hänen osaamiseensa luotetaan ja sitä arvostetaan.

Mitä lisäisit listaan?

Lue myös: Mikä auttaa jaksamaan hoitotyössä? – Hyödynnä kokeneen sairaanhoitajan 5 neuvoa!