200 blogikirjoitusta ei voi olla väärässä: Hoitotyön arki ja potilas-caset houkuttelevat lukijoita

Hyvää uutta vuosikymmentä, Skholen blogin lukijat! Tämä on blogin 200. kirjoitus. Skholen blogia ylläpitävät terveydenhuollon asiantuntijat. Blogikokonaisuus koostuu kolmesta erillisestä, ajankohtaisia ilmiöitä hieman eri näkökulmista tarkastelevista Mielen päällä -, Oivallus- ja Tarttumapintoja-blogeista. Skholen blogi on kahdessa vuodessa löytänyt oman lukijakuntansa ja kasvattanut lukijamääriä tasaisesti. Se on vahvasti mukana sosiaalialan ja terveydenhuollon ammattilaisten, asiantuntijoiden, opettajien ja alaa opiskelevien arjessa.

howard-riminton-CjI_2QX7hvU-unsplash

Skholen blogissa pureudutaan ajankohtaisiin aiheisiin. Asiantuntijakirjoittajat hyödyntävät tieto-taitoperustaansa ja käytännön työkokemustaan kirjoituksissaan. Kullakin bloggaajalla on oma vahva osaamisalueensa ja mielenkiinnon kohteet, jotka tulevat esiin blogiteksteissä. Lisäksi blogi tarjoaa potilas-caseja lukijoiden ratkaistaviksi – osaisitko sinä toimia esimerkiksi leikkausosaston hätätilanteissa?

Suosituimmat tekstit työhyvinvoinnista, palkkauksesta ja hoitotyön arjesta

Kahden viime vuoden luetuimmat blogitekstit ovat käsitelleet hoitotyön arkea ja johtajuutta, ammattilaisten osaamista, hoitoalan vetovoimaisuutta, terveydenhuollon organisaatioiden työilmapiiriä, työhyvinvointia ja hoitoalan opetusta. Blogin kaikkien aikojen suosituimpiin teksteihin lukeutuvat myös potilas-caset sekä erilaiset listaukset ja vinkit hoitotyöhön, lääkelaskuihin tai opiskeluun liittyvään harjoitteluun. Hienointa – ja ehkä hieman yllättävääkin – on, että yksittäiset blogitekstit ovat keränneet tuhansia lukukertoja!

Vuoden 2018 luetuimpien kärki:

1. Kolmivuorotyötä tekevän hoitajan palkka (Mielen päällä, Anetta Väänänen, 13 789 lukua)
  2. Työtovereilla on väliä! Mitä sinä tuot tullessasi työpaikalle? (Tarttumapintoja, Minna Salakari, 13032 lukua)
  3. Kaikki ei ole esimiehen vika, työelämätaitojen top 5 (Merillä, Meri Sierla, 9375 lukua)
  4. Saanko esitellä: 7 huonoa hoitotyön johtajaa (Tarttumapintoja, Minna Salakari, 5970 lukua)
  5. Kolme hätätilannetta leikkurissa. Keksitkö ratkaisut? (Tarttumapintoja, Minna Salakari, 5349 lukua)

Vuoden 2019 luetuimpien kärki:

1. Neljä hoitotyön kohtaamista, joihin koulu ei koskaan valmistanut (Tarttumapintoja, Minna Salakari, 10 117 lukua)
  2. Huono työilmapiiri haisee (Tarttumapintoja, Minna Salakari, 5429 lukua)
  3. Viisi asiaa, joita ohjaajana toivon työharjoitteluun tulevalta opiskelijalta (Merillä, Meri Sierla, 4752 lukua)
  4. Lääkäreitä houkutellaan liksalla, hoitajia työmäärällä (Jyvällä, Outi Koskinen, 4744 lukua)
  5. Työpahoinvointi – entä kun ei enää jaksa? (Mielen päällä, Anetta Väänänen, 3256 lukua)

Mikä tekee blogitekstistä kiinnostavan?

Pohdimme usein, mikä saa tekstin lentoon, mikä tekee siitä suositun, luetun – kaiken kaikkiaan kiinnostavan. Usein kaikkein henkilökohtaisemmat, ajankohtaisimmat ja helpoimmin samaistuttavat kirjoitukset ovat mielenkiintoisimpia. Ne ovat usein myös kantaa ottavia ja kirjoittajien omia oivalluksia sisältäviä. Omaa osaamista tai työhyvinvointia käsittelevät tekstit ovat myös ikiajankohtaisia; niiden kiinnostavuus jatkuu ajankohdasta ja yhteiskunnan ilmiöistä riippumatta.

Erityisen mieluusti sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiset tai alaa opiskelevat lukevat omaan alaan liittyviä juttuja. Mielenterveys- ja päihdetyö, akuutit hätätilanteet ja lääkehoidon kokonaisuudet ovat toivottuja ja suosittuja aihealueita. Valitettava tosiasia on, että negatiivisuus puhuttelee: kun otsikossa lähtökohta on kielteinen, esimerkiksi hoitoalan heikko palkkaus, puutteelliset henkilöstöresurssit tai asiat, joita koulu nimenomaan EI sairaanhoitajalle koskaan opettanut, on teksti ”varma voittaja”!

Valitulla kuvallakin on merkitystä. Olemme havainneet, että rohkeat ja värikkäät kuvat herättävät kiinnostusta. Eläimet, ihmiset (erityisesti vauvat ja lapset) ja hoitotyöhön liittyvät aidot kuvapankkikuvat kasvattavat lukijan uteliaisuutta tekstiin.

Blogimatka jatkuu – tule mukaan!

Me Skholelaiset toivomme voivamme tarjota jatkossakin mielenkiintoisia, ajatuksia herättäviä ja opettavaisia blogitekstejä. Haluamme tarjota matalankynnyksen kanavan ajankohtaisten ilmiöiden tarkasteluun ja keskustelun avauksiin. Olethan mukana? Klikkaa blogiin tästä!
Skholen tiimi

P.S. Mistä sinä haluaisit lukea Skholen blogista? Bloggaajat Jan Holmberg, Minna Salakari ja Anetta Väänänen ottavat mielellään vastaan lukijakommentteja ja -kysymyksiä sekä postaustoiveita.